søndag, mai 04, 2014

101 bøker

I april 2014 ble Guri Fjeldberg tildelt Statens kunstnerstipend for kritikere til prosjektet «101 barnebøker». Målet er å velge ut de 101 beste barne- og ungdomsbøkene som er utgitt i Norge de siste ti åra og presentere dem i en 200 siders bok. Og til dette vil hun altså ha hjelp.

Hun vil ha forslag på 5 titler som hun mener MÅ være med. Jeg kan ikke helt skjønne hvordan man kan komme opp i 101 titler hvis folk bare skal velge 5 bøker hver, men nå er jo heller ikke jeg noen matematiker. Og noen lurer sikkert på hvorfor bare fra 2005 og utover, men regner med at formålet er  å sette fokus på det nyeste. Og ett sted må man jo bare begynne.

Jeg tok (selvfølgelig) utfordringen, og her kommer min liste over de bøker som hvert fall må være med.
  1. Tjuven av Rune Belsvik Cappelen Damm 2008
  2. Foten veit av Marry, prinsesse av Europa (Som alle veit er Sissel Solbjørg Bjugn, og da rakk også hun å komme med på lista.) Samlaget 2009
  3. Kurtby av Erlend Loe Cappelen Damm 2008
  4. Arnt Birkedal må være med, og da er jo Gaulevik et glimrende valg. Samlaget 2008
  5. Kjære miss Nina Simone av Tor Fretheim Cappelen Damm 2012

(Som den observante leser ser er det noen åpenbare utelatelser her, men noen må jo ta ansvar for disse bøkene også, for eksempel jeg. Kanskje jeg også burde ha tatt med noen oversatte som kan være minst like gode som de på lista under, men bare 5 bøker da liksom.)

Websida linker også til andre steder bøker anmeldes, av dem Uprisens ( ungdommens egen ungdomsbokpris) anmeldelser. Etter hvilke kriterier de beste skal velges og hvem som bestemmer hva som er best er jo også et spørsmål, men kanskje litt vanskelig å kombinere målgruppas og formidlernes?

Til slutt vil jeg gjøre forsamlingen oppmerksom på at prosjektet også har fått en egen facebookside. Siden har nå 140 medlemmer. Join og enjoy folkens!



For å få opp steminga enda et hakk kan vi jo høre litt på Tina Turner som her synger Simply the best

Ingen kommentarer: