mandag, mars 21, 2011

”Et ypperlig stykke populærkunst”

Uglies av Scott Westerfeld har allerede fått en viss oppmerksomhet i norsk presse. (Av en eller annen grunn har ikke boka fått noen norsk tittel.) Boka kan til en viss grad gå inn i den debatten om ultralyd og utsiling som foregår i media akkurat nå. Vi befinner oss i SF-tida, i et samfunn hvor alle i en alder av 16 blir operert slik at de blir fullkomment vakre. Før det blir man betraktet som stygg. Og man kan trygt si at det er ganske drastiske operasjoner det dreier seg om. De opererte flytter til ”Penby” hvor de lever i sus og dus for resten av livet. Og som sjangeren tilsier finnes det selvfølgelig noen som gjør opprør mot dette totalitære samfunnets forkvaklede skjønnhetsideal, og det skal de visstnok gjøre i noen bind til.

Det er Schibsted forlag som har fått kloa i denne serien. Jeg har lest de rundt regna 200 første sidene av denne mursteinen av en bok og noen kapitler på slutten. Og hva mer skal jeg si? Blei jeg fenga? Er den så ekstremt spennende som School Library Journal i følge forlagsreklamen sier? Eller er det bare jeg som heller ville ha lest noe annet?

4 kommentarer:

Mari sa...

Gi meg et par uker, så skal jeg opplyse ditt mørke sinn i denne saken. ;-)

elis lesebabbel sa...

Visste vel jeg kunne regne med deg!

Linn T. S: sa...

Jeg har veldig lyst til å lese, men avventer deres strenge dommer...

elis lesebabbel sa...

For min del har jeg avsluttet lesninga. Men vi kommer til å lese den inn hos oss hvis ikke et lydbokforlag forbarmer seg over den!