fredag, februar 18, 2011

Priser og nomineringer; 2

Så er det vel på tide å tippe hvem som skal få Kulturdepartementets årlige pris for beste barne- og ungdomsbok. Kanskje litt barnslig å drive med den tippinga år etter år, og ikke pleier jeg å være noe særlig heldig med gjettinga heller. Mine lesere får bare vise overbærenhet, og sette det på kontoen for uskyldig moro!

2010 var neppe det beste året for norsk barne- og ungdomslitteratur. Jeg har notert disse bøkene:

LITTERATURPRISEN
Først en liste over MULIGE kandidater før jeg snevrer inn til de tre jeg gjetter blir nominert:
  • Marita Liabø: Jenny blir knallhard
  • Hagerup, Hilde: Alt som er galt med Georg
  • Fretheim, Tor: Alltid Andrea
  • Løes, Synne Sun: Tilstrekkelig vakkert
  • Sund, Torvald: Dans stille før stormen
  • Fengsla av Hilde H. Kvalvaag
  • Jeg har aldri vært spesielt begeistra for Jan Chr. Næss, men Teodor Sterk er en riktig artig og småfrekk splatter!
  1. Jeg tipper at Fengsla av Hilde H. Kvalvaag blir en av de nominerte. Denne boka fikk jo Brageprisen i år, men som det viser seg gang på gang er det sjelden samsvar mellom Brageprisen og departementets pris. I 2009 fikk for eksempel Maria Parr Brageprisen, mens Lars Mæhle til slutt fikk Kulturdepartementets pris.
  2. Jeg blei jo som vanlig begeistra for Hilde Hagerups bok , så denne setter jeg også opp på lista.
  3. Gjenstår en. Jeg bør vel tippe på en barnebok også – det er som kjent vanskeligere å finne en litterært god barnebok enn en ungdomsbok – så da tipper jeg på Jenny blir knallhard av Marita Liabø. Heier litt på den!
Outsider : Alltid Andrea av Tor Fretheim. Nitrist men god!

DEBUTANTPRISEN
Også i 2010 leste jeg de fleste debutantene, som vanlig uten å bli så vanvittig imponert. De jeg sitter igjen med er disse tre:
  1. Asbjørn Rydland: Drakeguten
  2. Ingeborg Kringeland Hald: Albin Prek
  3. Til slutt Hestenes klan av Live Bonnvie selv om jeg mener den hadde noen svakheter. Men – kan i hvert fall si at den var en viss fornyelse av hesteboksjangeren.
Når det gjelder

FAGBOKPRISEN
har jeg notert to. Tipper at den første får prisen.
  1. Ersland, Bjørn Arild Fengslet. En bok om å sitte inne.
  2. Jon Ewo: Film, død og kjærlighet
Klok av skade tror jeg at jeg dropper å gjette på noen billedbøker eller illustrasjonspriser denne gangen. Det eneste sikre er at også i år er det Anniken Huitfeldt som deler ut prisene, alle får klemmer og antakelig kommer hun også denne gangen til å snuble i navnene, akkurat som sin forgjenger Trond Giske. Dette ser forresten ut til å være en tradisjon blant kulturministere, helt siden Lars Roar Langfeldt uttalte Maria Gripe for ”graip” da han delte ut oversetterprisen.

Dette er bare SÅ spennende!

PS: jeg har lest og blogget om de fleste av bøkene, men gidder ikke å legge ut noen linker.

Ingen kommentarer: