torsdag, februar 17, 2011

Priser og nomineringer; 1

Som de fleste har fått med seg er nomineringene til UPrisen klare. UPrisen er en genial idé for å fremme ungdomsboka - og ikke minst å få ungdommen til å lese den. Som alle veit har denne litteraturen et formidlingsproblem og ingen ungdommer leser ungdomsbøker og ... nei herregud, har jeg ikke mast nok om dette før! Dessuten er det slettes ikke sikkert at det er SÅ ille. Jeg veit også at de ungdommene som er med på kåringa tar dette svært seriøst. Nytt av året er at denne gangen er det ungdommen selv som nominerer og ingen overkonkistadorer av noen voksne fortståsegpåere.

De fem nominerte er altså disse:
De som har fulgt med på denne bloggen veit vel hvilken bok som er min favoritt, men ungdommen gjør jo som kjent ikke alltid som vi voksne sier. Heldigvis. Jeg kan forresten anbefale dette nettstedet hvis man vil lese ungdommens egne meninger om fjorårets ungdomsbøker. Ellers kan jeg jo skryte litt av at NLB igjen har gjort det mulig å låne bøkene på lyd for syns- og lesehemmede, bortsett fra den siste som er en billedroman og derfor egner seg dårlig for innlesning.

Til slutt demonstrerer min kjære kollega og jeg hvordan man snakker om fire bøker på 2 minutter og 9 sekunder! NB NB: inneholder sterke scener! (Fankern så treig YouTube var akkurat nå!)

Neste gang: Kulurdepartementets barne- og ungdomsbokpris ellerhvapokkerdennåkalles igjen!

Ingen kommentarer: