fredag, august 20, 2010

En annen Roth

"For mange år siden levde i Zuchnov en mand ved navn Mendel Singer. Han var en from og gudfryktig, ganske alminnelig jøde. Mendel Singer var slet og ret lærer. I sit hus, der blot bestod af et rummelig køkken, oplærte han børn i bibelkundskab" (Judyta Preis & Jørgen Herman Monrad, Forlaget Vandkunsten, 2. udgave 2010)
Slik begynner Job, Romanen om et enkelt menneske av den jødisk – østerrikske forfatteren Joseph Roth. Som det tydelig burde komme fram er boka basert på Jobs bok, men med en del avvik i forhold til bibelteksten.

Mendel Singer får flere barn, derav en ”krøpling” som det het den gangen og også på andre måter blir han - altså som Job – rammet av ulykker. Boka er på knapt 170 sider men effektivt fortalt. Selv om leseren - i motsetning til hovedpersonen - skjønner at boka får en happy ending (noe jeg antar er hensikten) har boka en indre spenning og er en fryd å lese. Forfatteren selv gikk det derimot ikke så bra for. Han døde i eksil i en forstad til Paris bare 44 år gammel, fattig, syk og alkoholisert.

Handlinga starter i tida før første verdenskrig. (Forfatteren selv døde like før utbruddet av den andre). Vi får også interessante innblikk i den jødiske verden; blant annet den fattige jødiske bydelen i New York.

Jeg har egentlig ikke lest så mange jødiske forfattere, bortsett fra et par av Chaim Potok. (Wikipedia; det er kommet ut enda en bok av denne forfatteren på norsk; Davitas harpe!) I begynnelsen av 80 – åra så jeg en film basert på en annen roman av Chaim Potok; The Chosen. Dette var en fin film om vennskapet mellom to jødiske gutter, med litt ulik bakgrunn, i New York like etter andre verdenskrig. Kan anbefales. Her har vi traileren og her en scene fra et bryllup.. Filmen viser også en del av den jødiske kulturen – og humoren!

Tilbake til Job. Slutten fikk meg til å tenke på denne sangen, selv om denne – i motsetning til boka – må oppfattes ironisk. Kanskje vi skal høre på Amerika fra West side Story også? Siden også Mendel Singer utvandret dit? Synes den på en eller annen måte passer fint inn. Og til slutt litt jødisk musikk, kanskje.

Job er første boka jeg leser av denne forfatteren men forhåpentlig ikke siste. Men dette var vel den siste voksenboka jeg leser på en stund, for nå formelig strømmer det på med rosa bøker og annen barne- og ungdomslitteratur. Følg med følg med, som det heter.

PS: Siden jeg nå er i det oppramsende hjørnet i dag kan jeg ta med noen jødiske forfattere til. Nemlig Bernard Malamud, Saul Bellow og Amos Oz. Av den første leste jeg Mannen fra Kiev i min grønne ungdom, og den gjorde i hvert fall inntrykk. De to andre har jeg skam å bekjenne ikke lest noe av, men det er aldri for seint. Jeg veit ikke mye om jødisk kultur men synes den er fascinerende i den grad man kan bli fascinert av noe man ikke veit – eller skjønner – så mye av/ om.

PS 2: med tittelen "En annen Roth" mener jeg selvfølgelig en annen Roth enn PHILIP Roth. Ikke dårlig han heller men nå er det altså Joseph som gjelder.

Ingen kommentarer: