tirsdag, april 20, 2010

Titta mamma, dom har förstört min sång

Handlinga i boka er fra slutten av 60 åra og fram til vår tid. Det hele starter med at Eddie, ”den amerikanska flickan”, reiser fra USA til Buleträsk hvor hun siden drukner. Denne begivenheten preger Trakten i flere år.
Boka handler om
  • Kvinners ulike måter å håndtere tilværelsen på,
  • hemmeligheter og løgner
  • at det er mange måter å oppfatte sannheten og virkeligheten på
  • om drømmer
  • svik
  • kjærlighetens vanskelige kår
  • brutte forhåpninger
  • død og
  • oppbrudd.
  • og om ekteskapets fortredeligheter.
Scener ur en äktenskap” bestod av ett tusental maktløshetens omfamningar och gräl och svett däremellan. Det riktiga livet. Välkommen dit. Sandra hadde trodd at det var något som bara fanns på teve eller på film...”
De to mest sentrale personene i boka, som vi første gang møter som småjenter er
  • Doris (som kommer fra ”Träsket” og blir mishandlet på det groveste før hun ... eller hvor mye SKAL jeg røpe egentlig, men må i hvert fall nevne den varme Kusinmamman i sitt trygge kök – men som det til slutt går riktig galt med (Doris altså) og mer vil jeg ikke røpe her, og
  • Sandra, datteren til den mektige Åländingen og Lorelei (navnet ikke helt tilfeldig valgt nei) Lindberg, som bor i ”Huset vid den dyigare delen av skogen”. Sandras mor forsvinner siden på mystisk vis, hva er egentlig sannheten bak hennes forsvinning?
Disse jentene; Sandra Natt/ Doris Dag, Doris Natt/ Sandra Dag – siden kalt Träskdrotningar - har et intenst og nærmest symbiotisk forhold og de er om mulig enda mer enn de andre i Burle träsk opptatt av omstendighetene rundt den amerikanska flickans død. For hva ER egentlig sannheten om henne? Teoriene skifter fra person til person, lag på lag avsløres slik at vi stadig får vite litt mer.

Forfatteren gjentar seg om og om igjen – som refrenger i en folkevise – (noen ganger lurte jeg faktisk på om jeg hadde mistet der jeg var og hadde kommet til å lese noe om igjen) men hver gang med litt variasjoner. Blant annet dette bidrar til å gi boka en egen særegen stemning. Forfatteren hopper også fram og tilbake i tid, noen ganger foregriper hun for så å gå tilbake for å gi flere detaljer rundt omstendighetene. I motsetning til Sara Stridbergs Darling River som var den siste boka jeg blogget om før det svartnet på internettfronten her i huset, bruker Monika Fagerholm mer humor. Hun har også skrevet en fortsettelse på boka og gjett om jeg skal lese den også!

Boka har flere musikkreferanser, disse gjentas om og om igjen, og her har forfatteren ikke gjort det enkelt for oss, siden hun ”ställvis har tagit mig friheten att översätta på mitt egent, för bokens handling, lämpligt sätt”

” Titta mamma, dom har förstört min sång” er jo elementært for det er rett og slett Look what they've done to my song ma med Melanie, en litt småsvulstig visesangerinne som kanskje ikke så mange hører på i dag. "Allt som var så öppet blir en sluten värld igjen” er en del av en Lill Lindfors - sang som betyr mye for Doris. Det IRRITERER meg at jeg ikke kan finne ut hvilken sang dette er!

Här kommer natten. Så kall, så dånande, så underbar" er muligens denne sangen! Når det gjelder ”Drömmen har tagit slut för den sanna kärleken hade upphört" er dette antakeligvis "A blossom fell” med Nat King Cole .

Fotograf: Ragnar B Myklebust.

Til slutt et bilde av undertegnede som her leser boka på verandaen da det ennå var litt vår her i byen. Som det skulle framgå falt boka i smak!

Ingen kommentarer: