søndag, april 18, 2010

Comme j’adore ce film!

Så har jeg omsider sett filmen om Gainsbourg og jeg kan ikke si annet enn at den var etter forventningene. Verken mer eller mindre. Sammenliknet med en viss annen film om en annen stor fransk artist er i hvert fall ikke jeg i tvil om hvilken som er den beste!

Mens jeg overlater til andre å skrive de dypsindige filmanmeldelsene tar jeg meg av – nær sagt som vanlig - de mindre vesentlige tingene. Litt tidlig i filmen, mens unge Serge ennå er en gutt ved navn Lucien, møter han en kvinnelig sangerinne ved navn Fréhel på en bar (!) Unge Lucien synger her en sang som heter La Coco, til sangerinnens store (lettere og pliktskyldige sjokkerte) begeistring. Dessverre har jeg ikke funnet noen brukbar video med denne sangen på Youtube, i stedet kan vi jo spille Tel qu'il est som Fréhel skal være mest kjent for. Og her har vi et filmopptak med henne hvor hun opptrer på en café sammen med Jean Gabin. Som det klart skulle komme fram fra en tid lenge før røykeloven ble innført.

Og apropos røyking. Gainsbourg var jo heller ingen antirøykingens frontfigur for å si det litt forsiktig. Og som vel de fleste veit, så førte Gainsbourgs en livsstil som reduserer selveste Ulf Lundell til den frommeste korgutt. Gainsbourg gikk til bunns med sjarme og bravour og man kan godt skjønne at han ble elsket av sine landsmenn.

Filmen skal forholde seg relativt fritt til fakta. Jane Birkin sa i et intervju i Aftenposten for en stund siden – dessverre ikke lagt ut på nett noe skal vel vi abonnenter også få igjen for penga – at hun ikke kommer til å se filmen. Og det tror jeg er en klok avgjørelse, jeg tror neppe hun hadde vært SÆRLIG happy for den sukkersøte barbie-like framstillingen av henne. Mitt kinofølge trodde at hun med hensikt er blitt gjort til en Carla Bruni-kopi, i hvert fall er dette en morsom teori! Men én forskjell er jo at DENNE er noe kortere i huet med hensyn til valg av menn!

Nå kan jo noen og enhver gå inn på Youtube og plukke med seg det de måtte finne av Gainsbourgs rikholdige reportoir. Jeg skal i denne omgang nøye meg med hans tolkning av Majonesen .... det franske folk for ha meg unnskyldt men KUNNE ikke dy meg... men jeg mener jo La Marseillaise. Akkurat den ble det jo et helsikes leven av i la France. (Er det forresten i det hele tatt MULIG å lage Ja vi elsker i reggae-takt?)

Til slutt: møtte Gainsbourg Fréhel i virkeligheten? Han KAN ha gjort det, han ble født i 1928 og Fréhel døde i 1951. Vi kunne jo kanskje ta med enda en sang av den - for meg - nyoppdagete la Fréhel? (Kjent fra en annen fransk film!)

Men i alle dager, bare én sang av Gainsbourg? Pokker heller da, vi tar den her også vi! (Ja, jeg VEIT jeg sikkert burde ha tatt noe annet, BARE klag!)

Til slutt en FAQ:

1) Om den berømte scenen med Whitney Houston er med i filmen?
Nei, og det er kanskje like greit!

2) Om akkurat den scenen finnes på YOUTUBE!
Ååååå herreguuuuud! IKKE spør så dumt, da!

3) Om filmen ikke hadde NOEN svakheter?
Unnskyldmeg men HAR jeg sagt noe annet!?

4) Om dette er filmen man skal se hvis man bare skal se én film i år?
TA deg SAMMEN!

PS: egentlig hadde jeg jo tenkt å legge ut denne bloggposten for lengst men på grunn av det møkkafirmaet norsk fibernett har det dessverre ikke latt seg gjøre før nå.

PS 2: Skulle jeg driste meg til å si NOE negativt kom jeg plutselig på at det ikke var noen eksteriørscener i filmen. Og de ”parisiske” gatene med brostein og det hele hadde et umiskjennelig preg av å være tatt opp i studio. Og akkurat det kan jo gi et klaustrofobisk preg. Generelt er det blitt mindre av de store uteopptakene i dagens filmer, og som erstatning har vi fått mer dataanimasjoner. (Bare tenk på slagscenene i de overvurderte Tolkienfilmene!) Film er ikke lengre som det en gang var og det er i grunnen fryktelig trist! Dessuten virker det som de fleste filmer er laget for gjenbruk som DVD i et format tilpasset TV-ruta. Og da har jeg vel sagt nok om film for i dag.

PS 3: Tilbake til temaet; Gainsburg. Svenskene har Ulf Lundell. Franskmennene Serge Gainsbourg. Hvem har vi? Hæ? HÆ!!!

Dagens siste PS: Hvis ikke filmen fremdeles går på en kino nær deg kommer den nok snart til video... unnskyld DVDkassa på Rimi!

Ingen kommentarer: