torsdag, mars 25, 2010

Og så døde Pål Bang-Hansen

En av våre største filmformidlere og folkeopplysningsmenn er død. Jeg husker godt TV-programmene - eller fjernsynsprogrammene som det het den gangen - Filmmagasinet og en serie som het Film for spesielt interesserte. Jeg kan ikke si om jeg ble et bedre eller klokere menneske av Pål Bang-Hansens programmer, men helt usannsynlig er det ikke!

Det er vel ingen TV-kanal som hadde turt å produsere en serie med tittelen ”Film for spesielt interesserte” i dag, nå gjelder det å gi folk det de tror de vil ha, og ikke det de ikke visste at de vil ha. De fleste filmene som ble vist i ”Film for spesielt interesserte” gikk sikkert en god del over hodet på meg men det var akkurat det litt ubegripelige som var så fascinerende. Man følte at det kom et pust fra den store verden inn i stua! Jeg husker spesielt filmen Sympathy for the Devil av Jean-Luc Godard hvor blant annet Rolling Stones opptådte. Før filmen rulla over TV-skjermen (i svart-hvitt) så Pål Bang-Hansen oss dypt inn i øynene over brilleglassene og fortalte at ingen måtte tro at dette var en popfilm selv om Rolling Stones deltok! En annen film jeg husker var denne! Og her! Her er jammen flere utdrag fra DEN filmen! (Takket være www.imdb.com og youtube kan jeg gå aldersdemensen trygt i møte!)

En god del av filmene Bang-Hansen snakket om kom også til den gamle tyskerbrakka i Mo i Rana. Den ble brukt som kino til et godt stykke ut i 70 – åra. Jeg skal ikke påstå at filmene var bedre den gangen, det bare virket sånn.

PS: Kanskje vi kan unne oss en mer fullstendig versjon av sangen Sympathy for the Devil også! Her en konsert i Hyde Parc i 1969.

Ingen kommentarer: