søndag, januar 25, 2009

”Hvorfor er det bestandig så mye dritt?”

Sitatet er tatt fra første bok i serien 3 venner av Kjetil Johnsen. Egentlig hadde jeg vel tenkt å prøve å vri meg unna hele denne serien som til nå HJELP!!! er kommet i 10 bind. Men etter krav fra en av lånerne mine fikk jeg jo en straffelekse.

Serien går i korthet ut på ... eller første bok starter med at et ungt par bader, han vil ha sex og hun vil vente. Siden vi ikke møter dette paret siden i serien (eller det vil si i hvert fall ikke i de to første bøkene som jeg har lest) henger vel skildringa av denne spenningen mellom disse strengt tatt ikke på greip, men i hvert fall så oppdager de et lik i sjøen, en ung jente. Så går vi tilbake i tid, 21 dager før mordet, og vi møter hovedpersonene, 4 jenter rundt 15. Siden skal vi altså følge disse jentene dag for dag fram til mordet. Hvem er det som blir drept? Følg med følg med! Forfatteren har før skrevet manus til såpeserien Hotell Cesar, og bøkene følger såpeserienes formel.
  • Kryssklipping
  • Nick, litt eldre enn de andre, fosterbarn, med en mystisk fortid, er han farlig???
  • ”Fostersøster”, en liten 7 års jente som er synsk (?) i hvert fall ikke en helt vanlig 7-åring
  • Skurken, læreren Synnøve Viksveen, bruker stygge metoder som utpressing
  • Og hvem skriver den dagboken?
  • En alkoholisert mor
  • Faren til en av jentene er antakelig utro med
  • mora til en av de andre
  • En av jentene legger ut bilder av seg selv på nettet, og er antakelig på farlige veier
  • Fester, fyll og annen moro
  • Intriger
  • Voldtektsbeskyldinger
  • Lesbisk kjærlighet
(Ja, jeg burde kanskje ha lagt ut en spoilervarsel. )
Jentene skal være svært forskjellige, men vi kommer jo ikke akkurat under huden på dem, og i første boka fikk jeg faktisk litt problemer med å skille dem fra hverandre.
Da finnes det venninne - serier med atskillig mer varme og innlevelse som burde ha mer å gi til unge lesere, som for eksempel for eksempel Ann Brashares serie om de fire jentene og den magiske buksa, C. B. Lessmans Sister-serie, eller Jacqueline Wilson serie med flere men selvfølgelig har ”mine” lånere krav på den samme dr... unnskyld triviaen som alle andre.

Vanligvis pleier det å greie seg med å lese den første boka i en serie, men når den andre boka altså handlet om gryende lesbisk kjærlighet blei jeg jo litt nysgjerrig. Men siden denne bloggposten begynner å bli farlig lang, begynner jeg like godt på en ny. Følg med, følg med!

EDIT nov 2009 : En korrigering : forfatteren har IKKE skrevet for Hotell Cæsar. Da jeg skrev det må jeg ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket!

2 kommentarer:

Kjetil Johnsen sa...

Hei - flott blogg du har. Tenkte bare å korrigere noen faktafeil:

Nei, jeg har nok aldri skrevet for Hotel Cæsar.

De to som finner liket i 3Venner serien blir meget sentrale, så forholdet mellom dem er svært viktig.

Hilsen Kjetil Johnsen

elis lesebabbel sa...

Hei Kjetil!
HVOR pokker kan jeg ha det fra at du har skrevet for denne såpseserien. Bra du korrigerte meg der!

Ad det andre : AHA!
Har bare lest de to første i serien!