søndag, desember 14, 2008

Og så har man vært på julebord igjen

I dag fant jeg denne testen i Aftenposten men kan ikke akkurat si at den hadde noen særlig stor overføringsverdi til min arbeidsplass. Hos oss klarer damene å sette seg på stolene sine sjæl og dessuten er det flere andre kleskoder tillatt enn ”utfordrende antrekk med kort skjørt og dyp utringing”, bunad eller ”pent og diskret antrekk”. Og herrene har andre antrekksalternativer enn joggedress, ”det han går i til daglig” eller ”mørk dress, hvit skjorte eller slips”. Hvor høyt vi holder glasset når vi skåler er det heller ingen som tar så høytidelig og blir det surr med kuvertasjettene tar vi også det med godt humør.

Dessuten fant jeg en alvorlig forsømmelse i Aftenpostens julebordskikkogbrukquiz. Nemlig skikk og bruk under borddansen. Dagens meningsmåling (Se under "Velkommen til Elis lesebabbel") er derfor viet dette uunnværlige innslaget på et vellykket julebord. Svarene skulle også gi en godt bilde av dannelsen til den enkelte deltaker av spørreundersøkelsen samtidig som kravet til anonymitet er ivaretatt. Ikke for å skryte men jeg synes jeg har all grunn til å være fornøyd med svaralternativene, og mener at i hvert fall de viktigste spørsmål i forbindelse med borddansingens edle kunst er tatt med.

Ellers vil jeg anbefale at man ikke setter sammen to og to bord med en felles duk på et julebord. Det kan gå hardt utover dekktøyet når borddansinga tar til. Festkommitéen : merk dette til neste gang.

Ingen kommentarer: