mandag, desember 08, 2008

Chick-lit for småripsen

Boka heter Elizabeth er den første i De-Luxe-serien (sic). Dette er gossip girl anno 1899, og forfatteren av akkurat denne populære serien skriver i denne blurben:
”Et mysterium, romantikk, sjalusi, bedrag, humor – og fantastiske, historisk korrekte detaljer. Jeg klarte ikke å legge fra meg DeLuxe”
Handlinga går i korthet ut på :
  • Vakre og for å være på slutten av 1800-tallet SVÆRT liderlige unge jenter i alderen 16 +
  • intriger og sladdet i New York - sosieteten,
  • skandaler,
  • rivalisering (etter modell kvinne er kvinne verst, ikke mye søstersolidaritet herigården, nei, haha vi lever jo ikke akkurat i 70 – åra heller da)
  • penger og rikdom er det som gjelder
  • og livet uten en mann er begredelige greier.
  • Etc
Som underholdningsroman er boka veldreid, med forskriftsmessig antall cliffhangere, og skrevet med en viss snert. Boka er på 379 sider, jeg har lest de100 første - for første gang har det vært litt pinlig å lese bok på T-banen, men prøvde å se intelligent ut og legge ansiktet i kritiske folder og tok flittige notater - og skummet meg gjennom resten. Hoppa over i hvert fall 100 sider men tror jeg har brukbar oversikt over handlinga.

Jeg skal ikke uttale meg om Von Ziegesars historiske kunnskaper, men har LITT vanskelig for å tro at dette var typiske ungjenter for over 100 år siden. Selv om Sigrid Undset hevder at "menneskenes hjerter forandres ingenlunde i alle dage".

Trenger vi dette?
Nei

Gjør det noe at ungdommen leser dette?
Nei

Vil det motivere til mer lesning ut fra doktrinen ”det er det samme hva ungdommen leser bare de leser noe” og til slutt resultere i lesing av god litteratur?
Ikke sikkert

Bør biblioteket ha dette?
Og det er jo et åpent spørsmål avhengig av økonomi og bibliotekenes desperasjon og fortvilelse over manglende lesning og lave utlånstall. I takketalen bak i boka hvor forfatteren takker både den ene og den andre glemmer hun heller ikke at hun ”står i gjeld til de sinnssykt kunnskapsrike bibliotekarene i ved New-York Historical Society”. Dette skal hun ha kred for! Med andre ord, kanskje bibliotekene skal ha boka likevel. Og merke disse velvalgte ord med gul merketusj. Eller kanskje heller rosa.

Ingen kommentarer: