søndag, juni 01, 2008

Ikke så ille som jeg fryktet!

Jeg sier det med en gang: Dette er den mest originale norske fantasyboka siden Kabalmysteriet. (Men nå er det da heller ikke originalitet det første man tenker på når det gjelder norsk fantasy.)

Og denne gangen uten drager, alver, orker og hele røkla. Og ikke den evinnelige kampen mellom det gode og det onde.
Boka heter Tilfeldigvis Arial Footlights Forhistorie, en slags biografi om en mer eller mindre foreldreløs gutt med noen litt spesielle egenskaper. Som møter et variert galleri av temmelig sammensatte personer, hvorav flere noe suspekte.

For å være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på hva forfatteren vil med boka, annet enn blott til lyst. Men så har jeg da heller ikke lest mer enn ca 250 sider. Men såpass kan jeg si : endelig en debutant som kan skrive og det med humor og snert! Til nå er dette min favoritt til debutantprisen for beste bok 2008! (Nei da, konkurransen er jo ikke så hard).

Tida er jeg litt usikker på men i hvert fall ikke middelalder. Bare det hever jo boka over mye annen fantasy. (Nei det er ikke noe gæernt med middelalder, bare litt forslitt!)
Litt pussige valg av navn: Tostine Rogine , Marsali, Karan, Gregorius Vintervarme, og så Hallbjørn (!) , Kåre (!) , Lavrans, Tak, Skifer, Lille-Harry, Sven Brage Nikolaysen.

Og hva sier dere til denne anakronismen:
”begynte Arial å se seg om etter en jobb, helst en deltidsjobb som kunne gi ham anledning til å studere ved siden av.” Noe innbiller meg at det er tilsiktet. I hvert fall skurra det ikke i mitt kritiske øre.

Men jeg mener fortsatt at boka er for lang! J.R.R. Tolkien er det nå tross alt ikke! Og var nå alle de derre fotnotene helt nødvendige? Ting kan tyde på at det KAN komme en fortsettelse. Da kan i hvert fall skogbruknæringa se framtida lyst i møte! Boka er på 720 sider, jeg har altså lest de første 225 sidene og litt på slutten. Så man kan trygt si at jeg har gått glipp av en god del, men tar likevel sjansen på å sette boka i produksjon på NLB. Da kan da ikke gå helt gæernt.

Boka er anmeldt både her og der.

Ingen kommentarer: