mandag, mai 05, 2008

En bok som kanskje ikke så mange andre her i landet har lest

I min helt nye serie Bøker som kanskje ikke så mange andre her i landet har lest enn meg åpner jeg med Löjliga familjen av Johan Ehrenberg. Da jeg leste Könsbytet gikk jeg for moro skyld inn på Deichmans base for å sjekke hva biblioteket hadde av omtalte forfatter, og fant blant annet boka Löjliga familjen. (AWE/ Gebers, 1987). Boka er som det burde framgå av tittelen et kritisk blikk på familien, sett gjennom et mildest talt svært funksjonshemmet barns synsvinkel.

Forøvrig en av de merkeligste bøker jeg har lest men man skjønner i hvert fall at kjernefamilien ikke er bare bare. Finnes det forresten noen skjønnlitterær voksenbok som mener at kjernefamilien er det helt store? Hadde blitt kjedelig det, tenker jeg. Jeg har søkt litt rundt i ulike bibliotekbaser og har til nå ikke funnet boka på noe annet norsk bibliotek enn på Deichman.

Boka er gått opp i liminga (Deichman; det er ikke meg!) så det må vel bety at jeg ikke er den eneste i landet som har lest den. På en annen side, som kjent er det fullt mulig å åpne en bok uten å lese den. Det KAN rett og slett være innbindingen. Regner med at boka skal repareres før den blir tilgjengelig igjen så foreløpig kan jeg føle meg rimelig trygg på å tilhøre en svært eksklusiv lånergruppe.

Så en utfordring : Er det noen av mine lesere ( i motsetning til enkelte andre bloggere skal jeg ikke kokettere med ”mine 4-5 lesere” men håper oppriktig det er noen flere) som har lest noen bøker ”som kanskje ikke så mange andre her i landet har lest enn meg”? Eller rettere sagt ”enn dem”? Og dermed har jeg vel skrevet min mest meningsløse bloggpost noensinne. Eller ”löjliga” som svenskene sier.

3 kommentarer:

Tonita sa...

Vet ikke. Hmm. Skal tenke på det.
Men - er jo litt redd for å bli uthengt også da.

HPL sa...

Hm. Regner med at det er jeg som koketterer (og jeg burde nok ha gjettet at det sparket ville komme) ...
Jeg følger vel den jevne stimen når det gjelder hva jeg leser (bortsett fra at jeg holder meg vekk fra drageløpende ragder og snømenner), men jeg hadde jo en periode der jeg leste alt av Kathy Acker.
Forholdsvis sært, men kanskje ikke sært.

Stig Elvis sa...

Halloen!
Hadde du spurt meg for tolv år sidan, kunne eg svart det meste av Cormac McCarthy...kremt...
Eg trør til med desse to:
-Flannery O`Connor: The Violent Bear it Away
-Jim Goad: The Redneck Manifesto

Og så er eg faktisk rimeleg sikker på at eg var ein av dei første som las "La den rette komme inn" av John Ajvide Lindqvist, men det varte ikkje lenge...:-)

TCB
Stig Elvis