søndag, mai 18, 2008

Den gamle historien

NB: Mulige ***spoilere***!
Jessica snart 16 blir gravid på en fest etter sitt første samleie. Ingen ønskesituasjon verken for henne eller for ikke å si moren. Abort blir betraktet som eneste mulighet men så er det altså slik at Jessica begynner å tvile. Og man kan jo bare gjette hva slags reaksjon dette vekker hos kjære mor. Og bestevenninna. Og barnefaren. Og dennes foreldre. Og avisanmeldere og andre voksne som frykter signaleffekten.
  • Vil flere unge ufrivillige gravide nå velge å få barn inspirert av denne boka?
  • Vil det starte en epidemi av tenåringsmødre i dette landet?
  • Hvilke konsekvenser vil det få for folkepensjonen?
  • Burde bibliotekene la være å ta inn boka?
  • Eller plasseres i lukka magasin og kun lånes ut til gutter, menn og jenter over 18?
  • Er boka et bakstreversk angrep på loven om selvbestemt abort?
  • Vi antiabortorganisasjoner bruke boka som propaganda?
  • Veit forfatteren i det hele tatt hva hun gjør
  • Er hun blitt helt surrete etter egne fødseler, var hun ikke tydelig gravid under barne- og ungdomsbokkonferanse i Stavanger nylig?
Boka slutter altså like etter fødselen. (Ja jeg SA at denne bloggposten hadde spoilere). Når det er sagt er Jessicas møte med voksenverdenen, helsepersonell og andre troverdig nok og fra et lesestimuleringssynspunkt er boka en riktig ”bladvändare”. Selv syntes jeg at jeg hadde lest mye av det samme før og skumma ganske kraftig før Jessica alstå får det "glade budskap". (Nei da, jeg ER ikke i målgruppa!)

Kanskje på tide å skrive ungdomsbøker om hva som skjer ETTER fødselen? Peters Baby av Gunn Jacobson (Aschehoug 1973 ny utgave i 1989 ) kan vel neppe regnes med siden den er en ikke spesielt realistisk skildring av en 16 år gammel gutt som har eneansvar for en av verdenslitteraturens mest rolige babier. Og temmelig 70 – talls. Fra den gang det var en sensasjon at menn skiftet bleier.

Ja BOKA, ja! Den heter altså ”Det er mitt liv” og er skrevet av Katarina von Bredow.

Her har jeg blogget om en norsk bok om samme temaet, jenta her var noe eldre og hun tar altså heller ikke abort. Hun tar derimot ikke noe bevisst valg, bare skyver problemet foran seg til det er for seint.

PS: Gyldendal : dere kan fjerne linken til anmeldelsen i Dagens nyheter om at boka er et ” ett djupt provocerande debattinlägg om abortfrågan”. De sletter artiklene etter 6 måneder fra websida.

1 kommentar:

HPL sa...

Og der var du tagget, gitt!
http://hplaberg.blogspot.com/2008/05/tagging-meg-her-og-tagging-meg-der.html