tirsdag, mai 27, 2008

1 2 3 på det femte skal det skje

Skal si jeg er i vinden om dagen. Nok en gang er jeg blitt tagga, og nok en gang er det denne litterære selskapsleken:
  • Pick up the nearest book.
  • Open on page 123.
  • Find the fifth sentence.
  • Post the next three sentences.
  • Tag five people, and acknowledge who tagged you.
(Hva er gæernt med den 4. Setningen?)
Jeg tar altså nærmeste bok. Helt tilfeldig er det Hjertelag, Geni og Ulykke. Henrik Wergeland i liv og diktning. En antologi ved Yngvar Ustvedt. (Den norske Bokklubben 1970).

”The next three sentences” på side 123 er disse:
Stimle Engle om din Grav -- se, de ville vige tilside, tilside for Bonden, som trænger sig frem med en Egekrands.
George, George! hvi funkler din Aand stærkest ved Synet af den?
Den er for Patrioten og Oplysningens Ven.
Diktet ble skrevet for ungdomsvennen Georg Frederik von Krogh. Han var en begavet og vennesæl mann, som forfalt til drikk og tok sitt eget liv. Og det var altså han som hadde ”Hjertelag, Geni og ulykke som Gud gir udødelighetens fagreste kranser”

Og da er det liksom meningen at jeg skal tagge 5 nye bloggere, men antar at de fleste bloggere har fått med seg denne nå så jeg stopper her. Men såre fornøyd med å få gjort litt krus på Wergeland som neppe var den vattnissen han er blitt framstilt som både i tide og utide. (Hva jeg nå mente med det).

2 kommentarer:

SynneM sa...

Hvordan blir du tagget?
Skulle gjerne vært med på denne selskapsleken!

elis lesebabbel sa...

OK Synnem. Da tagger jeg deg. Det betyr alytså at DU skal
* Pick up the nearest book.
* Open on page 123.
* Find the fifth sentence.
* Post the next three sentences.
* Tag five people, and acknowledge who tagged you.

Etc