mandag, mars 31, 2008

Hvorfor driver jeg nå egentlig med dette

PÅ TIDE Å GJØRE OPP STATUS
(Edit februar 2010 : kan vel legge til at det meste av det som står her gjelder fremdeles! Dermed ingen grunn til å lage noen ny bloggpost!)
Dette er bloggpost nr 500 på Elis lesebabbel – under forutsetning at jeg har regna riktig! Skal ikke gjøre noe stort leven av akkurat det men kanskje på tide å gjør en oppsummering så langt. Hensikten var at bloggen skulle være et ”forum for folkelige og spontane meningsutvekslinger om bøker, litteratur og beslektede emner” og jeg synes fremdeles at jeg er tro mot denne opprinnelige intensjonen. Så får vi se hvor lenge jeg gidder å holde på!

BLOGGENS MÅLGRUPPE
er alle som er interessert i bøker. Selv om jeg skriver mest om bøker for barn og ungdom er bloggen EGENTLIG beregnet for voksne som av en eller annen grunn er interessert i barn- og ungdomslitteratur. Men har selvfølgelig ingenting i mot yngre lesere.

MEST OM LITTERATUR
Jeg skriver om de fleste bøkene jeg leser, både voksen – og barne- og ungdomslitteratur. Siden jeg har lest såpass mye er jeg etter vært blitt ganske selektiv, og ser ingen grunn til ikke å skrive hva jeg mener. Debutanter prøver jeg å behandle pent. Men hender jeg retter skyts mot forlagene som sitter med ansvaret.

KVALITATIV SYNSING?
Min bakgrunn er som følger: Jeg er utdannet bibliotekar med eksamen fra 1979 og lest ”det meste” av det som er kommet ut av barne- og ungdomslitteratur siden. Og en god del av det som kom ut før. Ellers har jeg ingen formell litteraturkompetanse, bortsett fra noen småkurs i ny og ne. Jeg mener likevel at jeg har en viss peiling, uten at dette på ingen måte er noen garanti for deg, kjære leser!

KOMMENTARER? JATAKK!
Kommentarer forhøyer enhver bloggpost! På denne bloggen kan alle – også anonyme (uten egen blogg eller google-konto) - kommentere, og for at også blinde skal ha muligheten har jeg droppet ordbekreftelsen. (Svært sjelden jeg får spam-kommentarer.) Det er faktisk noe av vitsen med hele greia. At dette ikke skal være noen enveiskommunikasjon. Men et forum for folkelige og spontane meningsutvekslinger. Terskelen skal være lav for å kommentere! Alle kommentarer kommer rett til min mailadresse, uansett hvor gamle bloggpostene er. Så jeg får med meg alt!

SKOLELEVER
som snubler over bloggen min bør vite at verken denne bloggen eller wikipedia er pålitelige kilder. Hvis du mener jeg er en sur gammel kjerring når jeg kritiserer favorittboka di har du sikkert rett.

ANDRE TING DU KAN FINNE HER
Alt fra salamandernes skjebne i Besserudtjernet til det meste. Etter at jeg oppdaget youtube og fant ut hvor enkelt det er å legger ut videoer på bloggen har jeg startet en ny serie:

HØYDEPUNKTER FRA MITT UMUSIKALSKE ROTEHUE
Hver mandag – så lenge jeg ikke går lei - legger jeg ut musikk som jeg drar frem fra glemselen eller rettere sagt underbevisstheten. Jeg er opptatt av tilgjengelighet på nett for alle. Derfor legger jeg også ut linken til videoen slik at også leselistbrukere (en list med blindeskrift koblet til PC-en) skal ha muligheter til å få med seg videoen. Jeg vil oppfordre alle som legger ut youtube-videoer til å gjøre det samme. Er det for mye forlangt! ? Her en blogger som har fulgt oppfordringen.

SJANGERBLANDING
Noen ganger lar jeg fantasien løpe litt løpsk. Slik som her. Da hender det at jeg får litt kjeft, men regner med at de fleste klarer å skille mellom fakta og fiksjon. Har holdt meg på matta en god stund nå, men ingen skal føle seg trygge!

KJEDELIG LAYOUT?
Denne bloggen har ikke gjennomgått store visuelle forandringer siden starten. Med unntak av noen små justeringer er bloggen fremdeles orange. Og slik skal den forbli så lenge blogspot gjør det mulig for meg.

ILLUSTRASJONER
finner du ikke på denne bloggen. Men du kan gå inn på Elis billedbabbel, tidligere Elis babbel. Her legger jeg fra tid til annen ut fotografier tatt med mitt digitale kamera.

MÅLFØRE
Noen har spurt meg hvorfor jeg noen ganger skriver på nynorsk.Dersom eg skriv om nynorske bøker skriv eg sjølvsagt på nynorsk. Eg freistar å skrive så korrekt som mogleg. Noen ganger faller jag för frästelsen att skriva på svenska, om det faller sig så. Da garanterer jeg ingen ting.

OPPDATERINGER
Man kan vel ikke akkurat klage på antall bloggposter, pr dato har jeg skrevet 64 poster bare i 2008. Noen ganger kan det ta noen dager til neste oppdatering for plutselig å komme flere nye poster på no time! Reineste ketchupflaska altså. Sorry for dere som har sjekket forgjeves men det er noe som heter RSS. Og så kan man visst abonnere, det er muligens det samme.

FOR ORDENS SKYLD
Denne bloggen er noe jeg holder på med på fritida, med en privat maskin. Og representerer kun meg selv. Hvis (eller kanskje mer korrekt når) jeg dummer meg ut er det bare meg selv det går ut over. Jeg kan ha en røff stil men er opptatt av å unngå sjikane og ellers oppføre meg som folk. Hvis jeg skulle komme til å bruke et stygt ord er det sikkert en god grunn til det. Jeg er tross alt ingen pusekatt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul post! Kul innstilling! Kul dame! Jeg humrer og ler, og nesten klapper i hendene her. Veldig oppklarende dette. :-D

Forresten er 500 innlegg veldig imponerende. Gratulerer med rundt tall!

Anonym sa...

Det beste innlegget ditt handlet om en skitur...men jeg husker ikke helt når det ble skrevet. (Stilen minnet om Geelmuydens Sentrum og periferi.) Hva med en ønskereprise?

elis lesebabbel sa...

Takk for det Lamadama!

Herr/ Fru Anonym : er det denne du mener?

Selvfølgelig hadde den dumme lydfila knelet men la inn en ny til ære for deg!

Anonym sa...

Ja! Den er bra!