tirsdag, februar 26, 2008

Moro for unga?

I min serie ”Finnes det ingen grenser for hva vi kan by unga” har turen kommet til Otto monster. Til nå er det kommet ut – så vidt jeg har klart å telle – 9 bøker i serien. Og i tillegg diverse lydbøker.

Da den første boka; Ingen er redd for Otto monster kom ut i 1996 synes jeg den var en morsom bok - på ungas premisser. Det så ut som at serien oppnådde sin hensikt, nemlig å bli lest av nybegynnerlesere. Men etter hvert har disse bøkene gått på tomgang. Nå har neppe forfatterens hatt ambisjoner om å skape ”stor litteratur” men er det nok bare å dynge på med guff og gørr og ekkelheter? Burde man ikke forvente en viss fornyelse? Og – er markedet umettelig på dette?
  • ”Mutter bruker alltid så mye dritt i maten for å krydre den? Nå var hun lei av å handle tonnevis med skurkemeie, klissen prepper og hel kamel”
  • ”ett år gamle gjedder som var spiddet på kaktus”.
  • ”En bolle med grønn og muggen gørpe”
  • ”suppe som luktet som svovel og smakte klorin”
  • ”Mumifiserte krokodillesnuter som var syltet i mudder”
  • ”Selvlysende klør fra et bama-bama-dyr."
(Tatt fra Otto Monster og drittungen, den siste boka i serien. Den handler om ... ja herregud hva handler den egentlig om? )
  1. ER dette morsomt?
  2. Og ER disse bøkene fremdeles like populære blant unga ?
  3. Finnes det ingen grenser for hva som kan produseres innen lettlestsjangeren.
PS:
Som barne- og ungdomsbibliotekar på NLB er jeg alltid på jakt etter lettleste bøker for produksjon i blindeskrift for nybegynnerlesere. (Disse trykkes da med litt større linjeavstand enn vanlig i blindeskriftbøker. ) Jeg er ute etter bøker både for førsteklassinger og eldre barn og unge som debuterer som punktlesere i tenårene. Siden vi ikke kan bruke bildene som drahjelp må det stilles desto større krav til teksten. Av det jeg har lest av fjorårets lettlest-bøker har jeg ikke funnet noen det er verdt å bruke ressurser på!

Har noen som leser dette noen forslag?? Det MÅ ikke være bøker som i utgagnspunktet er beregnet som lettlestbøker. Men det må være korte tekster.
Desperat hilsen!
_

Ingen kommentarer: