fredag, januar 11, 2008

Tanker ved årets begynnelse

Etter å ha pløyd meg gjennom nok et bokår gjør jeg meg noen tanker:
  1. Hvor mange barne- og ungdomsbøker trenger vi egentlig per år?
  2. Hvor mange likegyldige, intetsigende, safe og grå bøker skal få fylle bibliotekhyllene?
  3. Hvorfor skal ”bra nok” være bra nok?
  4. Finnes det ingen yrkesstolthet i forlagene?
  5. Kan ikke forlagene heller jobbe mer med de gode forfatterne?
  6. Det er greit at forlagene slipper til ikke helt gryteklare debutanter, bare de har et utviklingspotensiale. Men har de ikke mer å komme med så sett strek!
  7. Forfattere som bare står og stamper på stedet hvil år ut og år inn burde oppmuntres til å finne seg noe annet å gjøre, ikke minst av hensyn til forfatteren sjæl!
  8. Og av hensyn til leseren.
  9. Og av hensyn til barne- og ungdomslitteraturen.
  10. (Ja da, det samme gjelder sikkert for mye av voksenlitteraturen også, men det er nå liksom barne- og ungdomsbøkene det dreier seg om nå.)
  11. Forlagene misbruker innkjøpsordningen!
  12. Hev lista noen hakk og null flere bøker!
Nei jeg er ikke gretten! Det er jo for faen meg helg!

Ingen kommentarer: