søndag, oktober 07, 2007

A sad young man

Stein Erik Lundes siste bok heter ”Et dårlig år” (Kul tittel! Eller vil noen si den er overtydelig?) Av de medvirkende:
  • Roland; så vidt passert 20, ser et par år tilbake i tid.
  • Sara, hans store kjærlighet, slår opp,
  • Line som han egentlig ikke elsker men som han altså motvillig blir kjæreste med. ”Skulle jeg være sammen med Line? Var det oss to det skulle være?”
  • Lines far (spik spenna gæern),
  • Lines mor, svak,
  • Lillebroren (som virkelig ikke har det greit).
  • Martin, bestevennen som Roland glir fra på grunn av Line,
  • Mamma med stor M for å si det sånn, bekymret over situasjonen,
  • Faren (fraskilt), følsom kunstner, som Roland også har et godt forhold til, og som advarer sønnen mot denne familien.
En helt OK nestenvoksenbok/ ikkeheltvoksenbok/ snartvoksenbok! Mykje lys og varme og Roland er en trivelig og god gutt, men altså litt svak. Kanskje kunne boka ha vært stramma litt inn? (Men det sier jeg jo alltid, det...)

PS: Forfatteren har tydeligvis en forkjærlighet for følsomme fedre med kunstnerisk sinn, og (litt for) glade i alkohol? I alle fall å dømme etter den forrige boka.

PS 2: Gyldendal : omslagsbildet er litt gæernt i forhold til baksideteksten. Det skulle jo være slapseføre!

PS 3 :Tittelen ”Et dårlig år” minner litt om tittelen på denne boka : ”En jävla vinter” av Hans Gunnarsson. Den handler også om en ung mann rundt 20 som ikke har det helt greit. Og passer til samme målgruppa. Det ser ikke ut som at noe av denne forfatteren er oversatt til norsk.

PS 4 : Og nå fant jeg ut at Hans Gunnarsson skrev manuset til filmen Ondskan basert på Jan Guillous roman med samme navn. (Sammen med Mikael Håfström.) En av de få filmer som er like gode som om ikke bedre enn boka. Filmen hadde noen bra referanser til James Dean.

PS 5 : Wikipedia : det finnes bedre bilder av James Dean. Her for eksempel. Og James Dean har jo spilt ... nei nå spora jeg visst helt av.

PS 6 : Nei, JD var ikke min ungdoms helt. Han døde to år etter at jeg ble født!

Siste PS : Og alt dette minner meg om denne sangen. Egentlig var det en Shirley Bassey-sang men min generasjon husker nok bedre versjonen til denne sangerinnen.

Nei for resten: jammen spanderer vi et PS til! Jeg har nå en mistanke om det denne boka vil bli lest av flere ”Tired little girls, do the best they can. Trying to be gay, for the sad young men” enn gutter. Haha mistanke du liksom! Overbevist er nok mer dekkende. Men nå setter jeg strek! Før jeg begynner med det derre om jentelesere som er mye mer åpne og allsidige enn guttelesere fordi alle lesedamene skremmer vekk gutta fra å lese bøker fordi gutta ikke orker å gå inn i en bokhandel en gang fordi alle bokklubbene og SV-damer og bibliotekarer og lærere og sosionomer etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc etc i en uendelighet!

Ingen kommentarer: