fredag, oktober 12, 2007

Oss spanere imellom

Jeg erklærer meg ferdig med denne forfatteren nå. Ingen ny sjanse herigården!
De som alltid er med:
  • Tvillingene Mia og Tom, 13-14, glade i å spane,
  • kameraten Faruk, som deler denne hobbyen,
  • Mamma, Pappa og lillebror: en sunn og harmonisk familie
  • Ole, politimann, som i utgangspunktet ikke helt uventet er skeptisk til spanervirksomheten men blir glad til slutt.
Forfatteren har mye på hjertet, akkurat som Ambjørnsen med Pelle&Proffen i 80-åra men når ikke opp mot disse.
Nei det er ikke bra med rasisme, konemishandling etc, og ja, det er viktig og riktig og bry seg, det er helt greit å være muslim, psykopater er ikke bra, men personskildringene blir klisjeer og mangler troverdighet.

Jeg tror det er svært risikabelt å la unge mennesker bruke så mye slang som det blir gjort i denne serien, det er fort gjort å tippe over i parodien. Noe jeg har en viss mistanke om at denne forfatteren gjør. Med det forbehold at jeg ikke selv har tatt meg tid til å dra opp til Veitvedt for å gjøre research. Så for alt jeg veit : kanskje det er vanlig å ”tørne rødkål” i Groruddalen.

Joa. Det er greit at det er en svært varmt sommer, men det var da måte å hvor mange ganger forfatteren måtte minne oss om det!

Denne blogposten baserer seg mest på ”Forfulgt”.

2 kommentarer:

Anonym sa...

denne var kjempe kjekk
har lest alle i serien
og alle var kjekke

elis lesebabbel sa...

Hei anonym!
Da synes jeg bare du skal fortsette å lese denne serien.

Er ikke helt sikker på hvor gammel du er men hvis dette er en serie barn og unge liker er jo det OK. Både for leserne, forlaget og forfatteren:-)