torsdag, oktober 11, 2007

Jeg avslutter meningsmålingen

Siden årets nobelpris i litteratur er delt ut til alles glede/ vrede/ skuffelse/ forargelse/ etc har meningsmålingen mistet sin (kremt) mening. Derfor avslutter jeg meningsmålingen "Hvem bør få nobelprisen i 2007" nå og oppsummerer:

29 personer har stemt. Noen har ikke stemt fordi deres favorittforfatter ikke var med i undersøkelsen. Men som det står i håvamål : alle til laks kan ingen gjere. En annen variant av det gamle ordspråket er : en ny laks kan ikke gjære. (Men en gammel kanskje....)

34 % mente at en kvinne burde få prisen, samme hvem. Hvis denne bloggens lesere hadde vært et gjennomsnitt av befolkningen – hvilket forrige meningsmåling viste de ikke var ( da hele 42 % stemte da RV) – hadde altså hele 66 % vært misfornøyde. (OG HVA ER DET SOM ER GÆERNT MED KVINNELIGE FORFATTERE NÅ, DA!).

Så roer jeg meg ned igjen og fortsetter analysen: hele 13 % mente Jeanette Winterson burde fått prisen. Er dette starten på en folkebevegelse?

20 % tenkte samma søren, bare de hadde hørt om forfatteren før og jeg regner jo med at Doris Lessing er en relativt kjent forfatter. 13 % er direkte misfornøyde, de ønsket en forfatter bare de hadde hørt om. (Hvem disse 13 % hadde tenkt å imponere er usikkert).

Summerer man 20% (samma søren bare det er en forfatter jeg har hørt om før) med 34 % (altså samma søren bare det blir en kvinnelig forfatter) er vi oppe i 54 %. Over halvparten av denne bloggens lesere er altså tilfredse med årets Nobelprisvinner.

Siste ordet får prisvinneren selv (som jeg formoder ikke har avgitt stemme i meningsmålingen) :
”Det er grenser for hvor entusiastisk man kan bli. Hvor mange adjektiver vil dere egentlig ha?”
Uansett hva man ellers måtte mene (og det er det som kjent mange som gjør) : årets vinner er en fresk dame!

Ingen kommentarer: