søndag, oktober 28, 2007

Helt Bob

En kommentar fra Vidar på denne bloggposten fikk meg til å tenke på lyrikeren Bob Hansson. Resten av diktet på denne teaseren kommer her. Og her har du Bobs hjemmeside. Hvor han har lagt ut flere av diktene sine. Og grunnen til at jeg fikk assosiasjoner til Bob var da Vidar kunne fortelle at Joakim Thåström nevner Jan Turell i sangen "Sønder Boulevard" . ”Och mäster Dan Turéll var kung varenda kväll ” (NB: For dere som ikke har mac : har en mistanke om at denne linken kan forårsake en del popopprariteter). For endelig å komme til saken : Thåström har altså turnert sammen med Bob .

Og her kan dere finne noen av Bobs heftige opptredener. Enda en her. Men la dere ikke skremme av denne litt ”tuffa stilen”. Bob var med på den første nordiske skriveleiren for synshemmet ungdom noensinne. Og han var et varmt menneske. Og trivelig. Og ble ikke det minste sur da jeg fortalte svenskevitser. Og så dreit han fullstendig i penger og skattekort og sånne trivialiteter. Og bodde enkelt i en hytte i skogen. Men i følge wikipedia bor han ikke der lengre, han bor .... nei herregud, dette er jo ikke Se&Hør heller da. Bobs morgonsessions på parkeringsplassen på Rønningen folkehøgskole er legendariske. "Välkomna til detta idiotlägeret". (Ja dere skjønner vel intensjonen bak...)

Bobs gode venn Bertrand Besigye kom også på besøk den uka for å lese diktene sine. Og tok publikum med storm med sin heftige opptreden! Og han ble så inspirert av denne fantastiske gjengen at han gikk rett hjem og skrev et dikt. Som han kom og leste på avslutningsfesten. Og Bob leste selvfølgelig også dikt for oss da, akkompagnert av Kristin. Så man kan trygt si at vi fikk en god dose poesi den uka.

Dan Turell har også lest inn flere av sine tekster til musikk, men ikke på Rønningen i 2005 for da hadde han vært død i 12 år allerede. Det visste vel de fleste bortsett fra disse gutta da. Neimen hva fant jeg HER nå da! Dan Turell forsvarer fristaden Christiania!

Hva kan vi gjøre for å få poesien ut til folket? Oslo sporveier gjør jo sitt når de henger opp plakater med dikt på trikken. Du kan jo ellers si hva du vil om Oslo sporveier, men når det gjelder formidling av poesi tar de jobben alvorlig. Det er jo unektelig litt flaut når et transportfirma tar mer ansvar for lyrikken enn bibliotekene for eksempel. For bibliotekene har ikke særlig grunn til å være stolte av seg selv hva lyrikkformidling angår.

I forbindelse med 2000-årsjubileet trykket for resten Deichman bokmerker med dikt av norske forfattere. Det var meningen at vi skulle ha slike stikker med barne- og ungdomsdikt også, men det klarte en viss forfatterforening å kødde til. Begynner å bli noen år siden nå.

Siden jeg nå er inne på Joakim Thåström, må jeg jo nevne denne fantastiske rockegruppa. Her kommer en av tidenes beste rockelåter noen sinne. Men hva fant jeg her da : En versjon sammen med Björn Afzelius og Mikael Wiehe, men nå blei det nesten litt i meste laget av dom gamla grabbarna från Hoolabandoola og nå må jeg se å slutte før dette sklir helt ut. Dere får heller surfe på YouTube sjæl.

Bob Hansson: det er några rutna linkar på din hemsida! Og har du hørt om noe som heter ”tilgjengelighet på nett” ?

PS
Kanskje noen vil høre Sönder Boulevard også. En live-versjon fra universitetsbyen Lund 2006. Ikke uten fyllvræl dessverre. Noe burde gjøre noe med alkoholkonsumet i det svenske studentmiljøet.

PS 2 : Apropos Bob igjen : nei, papegøyen var ikke med til Rønningen.

Ps 3 : Plutselig begynte jeg å lure på om det er noen forskjell mellom "lyrikk" og "poesi".

PS 4 : Forøvrig har jeg nå funnet ut at Bloggspot ikke tillater headinger på mer enn 147 tegn. Med mellomrom.

PS 5: Denne må dere bare få med dere folkens: Bob forteller på YouTube om sin første roman, minsann!

PS 6 : Nå får jeg gi meg med denne sørfinga i dag og rydde opp på verandaen. Den sesongen er definitivt over!

Ingen kommentarer: