onsdag, september 12, 2007

Lesbiske ungpiker

Siden jeg nettopp har lest Body Effex av Bente Clod begynte jeg å lure på hvilke ungdomsbøker med lesbiske i ledende roller som egentlig er kommet ut på norsk i nyere tid. Nå skal jeg jammen utfordre meg selv. Hrmmm hrmmm:
Biter av en historie av Hans Petter Laberg. (Første boka i sjangeren av en norsk forfatter). Cappelen.
Okkupert Kjærleik av Ragnfrid Trohaug. Samlaget.
(Begge disse bøkene var debutbøker)
Og så har vi jo en bok av Gerd Eva Lillo som heter (ja her må jeg sjekke Deichman, det står helt stille) men dessverre var boka ganske dårlig, både intrigen (jaja pytt) men heller ikke personsskildringene var særlig overbevisende for å si det mildt. Kjærlighetshistorien funka bare ikke. Dumt!

Ja og så får jeg vel ta med en bok av hrrrm krmmt Blomquist som var et bind i en planlagt tetralogi som bare ble en triologi, ettellerannet med Hekser eller noe, her var hovedpersonen lesbisk men heller ikke denne boka briljerte akkurat...

Og det var det? Har en sterk fornemmelse av at det må være noen flere. Bare vent til jeg har spurt Deichman og skeivbok.
Kom for resten på en skrekkens bok som kom ut i 70-åra som het Kom deg unna Shelley der lesbiske jenter nærmest blir framstilt som en trussel. (Dette var en Ung i dag – bok og forfatteren var Amerikansk).

Og noen trakk jo også i desperasjon fram boka Min Rufse, min Anna av hvavardetnohunhetigjenda Wallin. Også fra 70-åra. Men det er vel heller tvilsomt, selv om det var en del fysisk kontakt.

Mer kommer når jeg har sjekket Deichman og Skeivbok som dessverre begynner å bli noe foreldet.

Ingen kommentarer: