onsdag, september 12, 2007

Lesbiske ungpiker del 2

I den forrige bloggposten tenkte jeg at jeg skulle utfordre min hukommelse på ungdomsbøker med lesbiske (i hvert fall mer eller mindre) i hovedrollen. Fant noen til etter å sjekket litt mer.

Skyggene lever sitt liv av Anne Grete Hollup men hvor homofilien kom inn husker jeg ikke (har jeg for resten lest boka?) og om vedkommende var lesbisk husker jeg nå i hvert fall ikke.

Kunsten å innhalera av Ingelin Røssland har også homofili og sterke jenter som emneord så der må det vel være en eller flere lesbiske tenker jeg.

Og det var det. Ikke mye å skryte av. Nei da det er ikke mange ungdomsbøker med homofile (gutter) i ledende roller heller, det går liksom i rykk og napp, men lesbiske jenter er det altså skandaløst lite om. Nå ser jeg hva skeivbok sier:
Skyggen lever sitt liv har tydeligvis ett eller annet med lesbiske å gjøre. Hva Kadefors bok har å gjøre på denne lista skjønner jeg derimot ikke!

Og så tar Kari Folvik i sitt ellers utmerkede nettsted med Isslottet av Tarjei Vesaas. Ja vel?

Skeivbok tar også med den danske forfatteren Lotte Inuks sine bøker. Ikke dumt. Disse bøkene er dessverre ikke oversatt til norsk.

Kom forresten på en bok til : i novellesamlingen Kino av Marit Kaldhol (som jeg har blogget om før) er det også en ”lesbisk” novelle.

Body Effex av Bente Clod
kommer jeg altså tilbake til.

PS:
Deichman; hvorfor ikke bruke lesbisk som emneord også?

PS 2 : Ungpiker? Litt gammeldags kanskje?

3 kommentarer:

HPL sa...

Inuks bøker skulle absolutt ha vært oversatt. Både Regina-trilogien og særlig denne, for de litt yngre leserne.

Anonym sa...

Hei,

Har lyst til å komme med noen komentarer til det du skriver om homofile og lesbiske i ungdomslitteraturen.

I Kadefors bok "Sandor Slah Ida" blir den mannlige hovedperson mobbet og kalt homse - bare for han danser. Homofili er et bitema i boka som handler om to identitetssøkende ungdommer.

I Hollup, Anne Grete: Skyggene lever sitt eget liv er hovedpersonen Alis veldig glad i venninnen sin Helen. Storesøsteren mener at Allis har lesbiske tedenser. Det er antydet et lesbisk forhold. Nettstedet Skeivbok har tatt med denne boken.

"Kunsten å inhalera" av Ingelin Røssland handler om homofili og kjærlighet Det er kjæresten til den kvinnelige hovedpersonen som viser seg å være homofili.Det handler om en sterk jente som er forelsket i en homofil gutt - ikke om lesbiske.

Det finnes også noen biseksuelle jenter i ungdomslitteraturen bl. a
"okkupert kjærleik" av Thorhaug.

Vi innfører lesbiske som stikkord -da er det søkbart.

Hilsen Åse Sandvik.(tidligere kollega av Eli på Deichman)

elis lesebabbel sa...

Kjære tidligere kollega!
Tusen takk for utfyllende kommentarer! Jeg er intet mindre enn imponert!
Eli