lørdag, august 25, 2007

Retten til ikke å lese

Blir man lykkeligere av å lese bøker?
Spør Tonita i denne bloggposten og som det kommer fram av spørreundersøkelsen er det et rungende flertall for ja. Posten fikk mange kommentarer og jeg klarte jo heller ikke å la være å slenge med leppa eller skal vi heller si tastaturet.

Og jo da! Jammen kan jeg føle sann lykke (sann lykke - hva er da usann lykke? Eller sann ulykke? Eller usann ulykke! ) hvis jeg har en god bok for hånda og attpå til tid til å lese den. Å tilbringe kvelden eller helga i et spennende litterært univers er en sann glede. Å forsvinne inn i boka , tapt for all verden! Synke ned i ... ja det holder kanskje.

Og ville vel heller dø enn å bli fratatt muligheten til å lese akkurat hva jeg vil, når som helst, hvor som helst (eller det siste kan man jo ikke men dere skjønner sikkert poenget).

”Gi mitt barn lesehunger, det ber jeg om med brennende hjerte
” sier Astrid Lindgren i dette vakre diktet. (Kanskje litt oppbrukt men det er da jammen ikke Astrids skyld!) Men jeg mener altså at hvis barnet ikke er blitt forsynt med denne egenskapen, så kan barnet likevel få et flott liv. Det kan likevel bli et helt prima barn.

Og det går an å ha en god barndom selv uten noe særlig høytlesning i heimen. Det er liksom ikke det det kommer an på. Kvaliteten på barndommen avhenger ikke av hvor mange bøker man er blitt lest høyt for for å si det sånn.

Og apropos det for resten : Jeg har sett flere eksempler på at folk som ikke er oppvokst med bøker og eventyr hjemme har fått et vel så sterkt forhold til litteraturen som de som kommer fra hjem møblert med bokhyller. Det virker faktisk som at noen får et enda sterkere forhold til litteratur enn de som er drilla fra hjemmet.

Og så har jeg jo opplevd noen bibliotekarkolleger som med gråten i halsen (jadajada jeg overdriver nå) som beklager seg over sine sønner som ikke liker å lese selv om mor har lest sååååå mye for dem. (Utakknemlige beist av noen guttevalper!!!)

Nå er jo alle svært opptatt av at gutter skal lese mer bøker, det er liksom det viktigste av alt, og da er det jo så fryktelig dumt at det er så mange damer som holder på med bøker akkurat som om gutter ville lest mer hvis damer slutta å lese bøker! Men dette har jeg jo blogget om til kjedsommelig før.

Tilbake til dagens spørsmål : blir man lykkeligere av å lese bøker?

Min påstand er at det er fullt mulig å leve et godt liv uten bøker. Det er ikke grenser for hva man kan fylle et liv med utenom lesning.

Og man kan være et godt menneske uten å lese bøker. Og et klokt menneske. Og – et lykkelig menneske.

Men - alle bør få vite hva de forkaster før de velger bort boka. Og der har skolen en viktig oppgave men da var jeg egentlig inne på et nytt tema.

Nok for i dag. Nå skal jeg lese om en adoptert jente som vokser opp i et religiøst hjem og som ”oppdager uortodokse sider ved sin seksualitet” for å sitere vaskeseddelen. Noen som gjetter hvilken bok dette er?

PS: en ting til forresten. Apropos disse lesevegrende gutta. Var for noen år siden på denne skolen for å snakke om bøker for barn og foreldre i 5 klasse. (Gammel modell, før R97). Lærerne var bekymra for at guttene ikke leste må vite. Da jeg kom ble jeg nærmest overfalt av alle jentene som kommenterte bøkene jeg hadde tatt med og mange hadde jo lest de fleste før. Ja, hva gir dere meg! Her skulle altså jentene (og deres foreldre) sette av en hel kveld fordi gutta ikke leser bøker??!! Og altså når jentene blir eldre opplever de bare å bli mobba fordi damer som leser bøker skremmer gutta fra å lese på grunn av alle damene som leser og alle damene som er bibliotekarer og alle damene som sitter i forlagene og alle damene etc etc

PS 2 :En dame (eller en sjelden gang en mann) med to fulle bæreposer med bøker. Gjett hva det er? Jepp! En bibliotekar i kjømda som skal ha ”booktalk”

PS 3 : Vi må også tåle at lesning er noe som går i perioder, og ikke gå helt fra skaftet hvis ungdommen slutter å lese bøker i noen år.

PS 4 : Traff for resten en rørlegger for mange år siden som sa at han hadde fått mer sans for å lese etter at han ble voksen og ikke lenger ble tvunget til å lese av skolen.

PS 5 : Og apropos rørleggere: En regning på 3390 kroner for å skifte ut to radiatorkraner!!??? Ikke veit jeg hvor mye rørleggere leser, men penger tjener de! Hvor lykkelige de er, er jo en annen sak. Grådiggriser!

PS 6 : "Retten til ikke å lese" er en litt dustete heading. Bare det å skrive "retten" skulle jo tilsi at dette ( å ha rett til ikke å lese) i det hele tatt er gjenstand for diskusjon og at det ikke er en selvfølgelighet at folk selv må få bestemme om de skal lese bøker eller bruke livet på noe annet. Akkurat som retten til å spise karameller for eksempel. Egentlig litt meningsløst!

3 kommentarer:

Tonita sa...

Som vanlig meget vettuge refleksjoner Eli.
Jeg er veldig klar over at jeg er en heldiggris *nøff,nøff* som både elsker å lese, har god tilgang til bøker og har tid til å lese.

elis lesebabbel sa...

Vettug og reflektert! Takk takk Tonita. Du har forhøyet min dag!:-)

Ja det er bedre å være heldiggris enn grådiggris!

Apropos HA tid til å lese : er på mange måter synonymt med " TA seg tid til å lese"

I dag er det lesepåverandaenvær.
Eller skal jeg prioritere VM i friidrett?

Tonita sa...

Klart lese-på-verandavær, - selv om jeg var dum nok til å putte inn en bok stryke-tøy-og-se-på-fiske-i-grønlandsk-elv-program-på-tv mens sola var på det beste ...
Hvor dum går det an å bli?
*løpe ut til veranda mens det enda er sol og fortsette med Paul Austers Brooklynbok*