fredag, juni 22, 2007

Kun for spesielt interesserte

Og da er det denne boka jeg snakker om.
Om denne legendariske gruppa.
Før stereo og high fi
Før farge - TV
Før kassettene
Før CD-ene
Før høretelefonene
Før MTV
Før I-Pod
Før www
Før You Tube
Før blogspot
Før myspace
Før facebook

Den gangen det het grammofonplater
Og singler
Og det hette A-sider og B-sider
Eller LP-er
For de som hadde råd
Noen som husker EP-ene?
Den gang man var glad til hvis man hadde en platespiller
I mono
Eller en transistorradio
Og det var pop på radio en gang i uka
Ja man kalte alt pop den gangen
Hvis man var riktig heldig spilte de Rolling Stones på Ønskekonserten
Men bare helt mot slutten
Og skjelden hele låta
Og noen hørte på radio Luxemburg
Og var glad til bare det ikke var for mye skraping
Og rødvin fikk du for en femmer på polet
Man nøyde seg med lite den gangen
Man stilte ikke så store krav
Man var glad til
Og nå er det kanskje på tide å slutte før dette tar helt av
På tide å gå tilbake til det jeg egentlig begynte med
Nemlig Hep Stars
Som hadde sin storhetstid fra 1964 til 1966.
Men i 1967 var det slutt på magien.
Da ble det familieband og svensktopp for alle penga.
I natt jag drömde og Mot okänt land.
Og Lilla Sofi
Men her får du en framføring av Baldheaded Woman.
Den beste coverlåt noensinne av et nordisk band.
Eller kanskje av noen band overhode.
Dessverre kan ikke den oppskrytte YouTube tilby hele låta.
Og her et eksempel på gruppas legendariske sceneshow.

Hvor ble de av?:
Svenne Hedlund dannet gruppa Svenne og Lotta og holder fremdeles på
Lennart Hegland ble hjerneskadet av en brutal dørvakt
Christer Petterson døde i 2006 mens
Janne Frisk er still going strong
Og denne herremannen veit jo alle hvordan det gikk med.

Og så noen PS-er
  1. Jammen hva i svarte : ikke noe utgivelsesår på boka?
  2. Boka har et bra billedmateriale men det ser jo litt dumt ut når så mange av sidene har en annen grunnfarge!
  3. Litt omstendelig tekst kanskje? Men for oss digget denne gruppa gjør jo ikke det noe. Og hvem andre gidder å lese boka?
  4. Tung er den også. Ingen T-bane-bok akkurat. 1100 g veier den. Ingen lettvekter altså.
  5. Og billig er den jo ikke. 398 norske kroner betalte jeg for den! Men noe skal man jo bruke penga på. Og Oslofolk må pent finne seg i kjøpe boka. For dette biblioteket har den ikke. Jeg kjøpte boka mi her. En av de få gjenlevende frie bokhandlere!
  6. Men nå får jeg slutte før jeg begynner på et nytt tema
  7. Som jeg har blogget om her

3 kommentarer:

HPL sa...

Et gammelt uttrykk som man dessverre ikke hører så ofte for tiden:
Tanta til Hep Stars.

elis lesebabbel sa...

Dette uttrykket bør komme til heder og verdighet igjen og nå har i hvert fall jeg gjort mitt!

Unknown sa...

Tanta til Hep Stars, ja, det uttrykket husker jeg vi brukte i Larvik på siste halvdel av 1960-tallet. Tåft!