fredag, juni 01, 2007

En travel vår

For å rydde opp i forvirringen kommer her et forsøk på en oversikt over siste dagers kanoner og kåringer. (Heretter for enkelthets skyld KK)

Det enkleste først
U-prisen ble vunnet av Ingelin Røssland. Ingelin ble rørt og glad og alle ble glade. Og ingen ble sure.

Men det var det mange som ble da 25-bokskanonen ble skutt.
I dag ble Norges beste bok kåret og Det Norske Folk bestemte at Gert Nygårdshaug er vår klart beste forfatter i nyere tid så da er i hvert fall han glad. For ikke å snakke om de to som vinner hver sin MacBook .

Dessuten har noen skrevet en norsk litterær kanon helt i det stille (litt for stille etter forlagssjefens smak) men arrangørene kunne jo ikke akkurat utsette litteraturfestivalen heller. Og her er jo alle forfatterne døde så de har ingenting de skulle ha sagt.

Og nå er vi forhåpentlig ferdig med kanoner og kåringer på en stund så nå er det skåringer som gjelder. (Ikke helt vellykka ordspill kanskje)

PS 1: Dagbladet da! Dette er da gammelt nytt! Det var i fjor Åsne hadde dette skjørtet på seg. Det var fjorårets kolleksjon, det!

PS 2: 2491 lesere har stemt i kåringen av ”folkets kanon”. Hvor mange som kom fra Drammen vites ikke.

PS 3: Nei. Det er ikke noe gæernt i å bo i Drammen.

PS 4: Nå håper jeg INDERLIG at jeg har fått med meg alle kåringene. Jeg har i alle fall gjort mitt ytterste!

Ingen kommentarer: