søndag, april 08, 2007

Begynnelsen på en ny epoke

Som den oppmerksomme leser har sett har det skjedd visse forandringer med bloggen min. Jeg har ”customizert” den, så derfor ser den antakelig litt mer proff ut?

Fordeler:
• Lettere å forandre ”templaten”. Mindre baling med html-tagger. (Men jammen var det nå litt moro og da, når jeg fikk det til!)
• Flere valgmuligheter med hensyn til fonter og størrelser. Og enkelt å forandre! Og ”previewen” er formidabel!
• Det som irriterer meg er at man kan bestemme farger på ”etikettene” under bloggpostene men her ser det ikke ut som man kan bestemme størrelsen. Så derfor er all skriften under hver bloggpost fremdeles svært liten. Sorry!
• Fargene kan også forandres så mye jeg vil, men jeg har valgt å beholde den orange imagen. Og når det gjelder farge på skrifta har jeg valgt mest mulig kontrast med hensyn til lesbarhet. Når det gjelder å velge mellom det estetiske og praktiske velger jeg alltid det siste. Når det gjelder å velge mellom det estetiske og moralske velger jeg også alternativ to. Når det gjelder det moralske og praktiske derimot overlater jeg dette spørsmålet til teologien eller filosofien.
• Og større muligheter til å flytte på de ulike elementene i ”sidebaren” med musa. Kult!
• Alle etikettene (det som før het taggene) er blitt synlige. (I den grad det er en fordel).

Teksten jeg har valgt er stort sett Verdana, som jeg tror er ganske lett å lese. Arial er også en lettlest font men Verdana er mer luftig.

Det er bare en ting jeg IKKE skjønner, nemlig denne passusen:
”Abonner på: Legg inn kommentarer (Atom)”
Hva i svarten er det for noe?

PS: Jeg synes forresten at mange blogger har svært liten skrift, selv for oss som har fått oss skjermbriller. (Ja jeg veit at det går an å forstørre skrifta, men likevel...)

PS 2: nå kan man til og med tjene penger på bloggen. Og masse annet rart som jeg får sjekke ut en dag!

PS 3: det KAN se ut som ploggpostene blir ekstra lange når skrifta er såpass stor men det er altså bare fordi skrifta er så stor! Og fordi jeg prøver å lage et luftig skriftbilde. Og lufta er som kjent for alle. Bare å ta for seg!

2 kommentarer:

Siri Kolle sa...

Uff, nå begynner jeg å henge bak. Må vel oppdatere min blogg også. Jeg opplever det som mye tekst fordi du har så stor skrift, men med tanke på hvor du jobber så skjønner jeg jo det. Siri

elis lesebabbel sa...

Hei Siri. Husker du hvor imponert jeg ble over bloggen din for ett år side! Og så begynte jeg å blogge selv og skjønte at dette ikke var vanskelig i det hele tatt. Det er svært enkelt å oppdatere bloggen.

Men skulle ønske at det var mulig å kommentere på bloggen din! Jeg har ikke vært plaga med mye spam!