tirsdag, mars 06, 2007

Totalkræshfilibombom!

Nå har jeg dumma meg skikkelig ut nå! Jeg gjetta jo på disse bøkene, før jeg snevra litt inn, og da sto jeg jo igjen med :
Ragnar Hovland
Harald Rosenløw Eeg (Går som hakka møkk på Deichman i hvertfall!)
Sverre Henmo
Joker : Trond Brænne
Og her har du de endelige nominasjonene til Kirke- og kulturdepartementets årlige prisutdeling.
De nominerte til Litteraturprisen ble altså:
Arnt Birkedal for Kaninar og kaninar. (Mer kommer, bare vent!)
Geir Gulliksen for Hannu, Hannu.
Marit Kaldhol for Kino. Noveller for ungdom.
Og den boka likte jo ikke jeg. Men det gjør barnebokkritikk.no, Hamar Arbeiderblad, Adressavisen og Dagbladet. Og så mange kan jo ikke ta feil. Dagsavisen var litt mer forbeholden men kanskje på litt tynt grunnlag hvis man begynner å studere anmeldelsen.

Og nå tipper jeg Gulliksen, men blir veldig glad hvis Birkedal får litteraturprisen. Han er en heftig forfatter. Nei se her hva jeg fant! Arnt Birkedals hjemmeside. Hva med å klikke deg inn på Månadens Birk for eksempel! Står ingenting på Samlagets websider at han har fått noen priser, så da har han nok ikke det da! På høy tid! Heia Birken!

Når det gjaldt fagprisen hadde jeg én riktig (Kari Gjæver Pedersen for Vikingkonger), men egentlig gir jeg blanke! La den beste vinne!

Og debutanprisen? Bare å innrømme det. Ingen rette
De nominerte her:
Monica Boracco Borring for Trigger.
Annette Münch for Kaoskrigeren. (Og den var jo jeg litt lunken til.)
Åsa Gan Schweder for Silkeormdrømmer.
Ikke gidder jeg å gjette på noen her heller, men får se å få lest Silkeormdrømmer.

Den store dagen er altså fredagen den 23 mars.
Av spenningsmomenter som er igjen nå:
Går litteraturprisen til Birkedal?
Hva blir underholdninga denne gangen?
Blir talen til Trond Giske bedre enn frykta?
Eller går det an å skrive en enda dårligere tale enn i fjor?
Hvem kommer ellers?
Bortsett fra de samme gamle (inkludert meg selv)?
Og – blir det nok hvitvin etterpå?

PS: Det skal komiteen ha : de har gjort heftige valg når det gjelder litteraturprisen. Ganske smale saker, hva! Og riktig så spenstig å utelate både Rosenløw Eeg og Hovland. (De har da jammen fått nok priser fra før! Nok er nok!) Var det store diskusjoner? Utmattelseskrig? Til slutt måtte noen gi seg fordi de skulle hente barn i barnehagen eller på SFO? Eller ble de enige om at pokker og! Nå skal vi gi folk en ordentlig overraskelse, dere! Vi skal jammen vise dem, vi! Bra jobba folkens!

PS 2 : Husker da Endre Lund Eriksen og Ruben Eliassen fikk hhv litteraturprisen og debutantprisen for bokåret 2002. Da lyste det gutter og lesning og gutter og lesning og gutter og lesning fra øya til alle jurymedlemmene. Andre boller nå!

Ingen kommentarer: