fredag, mars 23, 2007

Festen er over for i år!

Prisvinnerne her.
Er vi riktig heldige blir talen til Trond Giskes tale lagt ut på nettet. Inntil videre får du trøste deg med litt eldre taler holdt ved tidligere kåringer. (Derav tre taler av Valgerd Svarstad Haugland! Det er snadder det, tenker jeg!)

Høydepunkter fra Giskes tale her :
• Bøker beveger mennesker
• Man må ta barn og unge på alvor
• Norske barne- og ungdomsbokforfattere gjør en uvurderlig innsats
• Boka har fortrinn foran dataspill
Og det var det jeg fikk notert før jeg slapp pennen i gulvet. Og jeg kunne jo ikke gi meg til å krabbe innimellom stolrekkene!

Giske! Et tips! Neste gang du leser opp prisvinner- og nominasjonslista : kanskje du skal ta deg tid til å lese gjennom lista på forhånd? Arnt Birkedal heter altså Arnt til fornavn og ikke Arne! Ja, illustratøren Malgorzata Piotrowska er et vanskelig navn å uttale, men du hadde nok greid det hvis du hadde du øvd litt på forhånd! Det høres litt dumt ut med en såpass snøvlende uttale under en slik høytidelighet!

Men kaka tok nå Lars Roar Langslet det året Siri Ness fikk oversetterprisen for Agnes Cecilia av Maria Gripe i 1983. Og uttalte forfatternavnet på engelsk!

Og ellers? For en gangs skyld ble det nok hvitvin men den kunne kanskje ha vært litt mer avkjølt? Kanapeene var helt OK men småkakene tok nå kaka! Eller Petit Fours som de kalles blant (oss?) dannede! (Kanskje jeg forsynte meg litt i overmål men de var altså sinnssykt gode!)

Et forslag til dramaturgi for seinere utdelinger. Jeg ble jo litt skuffa da Aftenposten kunne avsløre hvem som hadde fått prisen allerede i morgennummeret! Hva med litt mer som Spellemannsprisen neste gang? Eller Brageprisen?

Ellers var alle der! Og så vidt jeg kunne observere: ingen skandaler. Men nå gikk jeg jo før det var over! (Håper ikke at jeg gikk glipp av noe!)

PS: Det er nå pensjonerte bibliotekar Mette Helfjord som har kjempet for at også vi fotfolket kan gasse oss litt med godsaker etter disse prisutdelingene. Æres den som æres bør!

PS 2 : Forøvrig mener jeg jo fremdeles at det snart må være denne forfatterens tur til å få litteraturprisen. Henmo! Kanskje på tide å fikse litt på hjemmesida di?

PS 3: Labelen "Giske kommer - kommer du" er jo litt misvisende nå men skal jeg samle alt om denne begivenheten er det ikke til å unngå. Til gjengjeld lover jeg at det er siste gang jeg nevner denne årevisse prisutdelingen på denne siden av jul! Nok er nok!

Ingen kommentarer: