onsdag, februar 21, 2007

Seriebøker

I 70-åra! Da var seriebøker en styggedom! Og jo lengre serie jo dårligere var den. Vi ville ikke ha dem i biblioteket. Nå har jo det der snudd seg litt. Nå er vi jo blitt helt desperate etter å få unga til å lese.
Jeg husker jo da Grøsserne kom. Vi kjøpe dem inn alle som en. Da følte vi oss riktig så frivole gitt! Litt sånn som pene piker som endelig fikk lov til å være litt rampete. Og så kom jo denne serien. Og denne, da. For ikke å snakke om den her. Men nå gidder jeg ikke å ramse opp serier lengre.

Og her kommer en norsk serie. Eller serie og serie fru Blom. Det er jo bare første bindet som er kommet ut. Og det er jo ikke første gangen forlagene lover oss fortsettelser som aldri kommer.
De som er med. (Et snodig persongalleri):
Nino Glass, 13
Hans far oppfinneren, borte vekk, har det skjedd noe kriminelt?
Delfinen Solo, som svømmer med Nino på ryggen over til England. Akkurat dette gjorde barnebokkritikk.no et nummer av men var ikke det litt kult, da?
Lucas, 16, og dobbelt så stor som Nino, men en trivelig kar.
Diverse skurker og røvere
Og noen snille er jo også med.
Og politimenn fra New Scotland Yard
Intrigen går blant annet ut på å finne igjen far og redde delfinene.
Nei da, ingen stor litteratur men en bra røverroman. Ganske på sida av virkeligheten, men med disiplin. Og – med humor! Og dessuten litt god gammeldags moral. Det er akkurat hva kidsa trenger det! Jeg ønsker denne artige karen velkommen i barnebokheimen. Øistein Borge er også filmmann. Dette omslaget kan jo tyde på at han har gjort seg noen forhåpninger!

PS: apropos serier : noen serier HAR vel gått ut på dato. For eksempel denne?

PS 2: Herregud så mye spetakkel det ble fordi Deichman ikke hadde Hardy-bøkene! Den debatten gidder jeg bare ikke ta lengre. Det finnes viktigere ting. Men det skal du ha Liv. Det innlegget du fikk inn i Dagbladet da debatten blussa opp igjen i slutten av 80-åra var bra! (Forresten : kanskje på tide å skifte bildet på web-sida snart? Det er det samme som har vært der siden ”Deichmanske bibliotek åpnet sine WWW-tjenester 15. august 1995”. Men du har kanskje ikke forandra deg så mye?

PS 3: Og ærlig talt Damm : var det nå nødvendig å blåse støv av denne serien, da?

PS 4: Tormod Haugen elsker visstnok Nancy Drew. Og inspirert av henne skrev han denne boka. Ikke så veldig mye lånt lengre.

PS 5: Blurberen Roy Jacobsens eneste barnebok handler også om en fisk, nærmere bestemt gjedde (ja nå er jo ikke delfiner fisker, jeg veit det nok, men et sjødyr) som oppfører seg mildest talt litt merkelig til fisk å være. Den boka tar virkelig av! Er det noen forbindelse? Har disse to gutta funnet hverandre i en felles interesse for sjødyr eller er det bare tilfeldig. Begge er forresten født i 50-åra, og leste kanskje de samme guttebøkene? For eksempel denne?

PS 6: Skal jeg også gjøre et poeng av at Ingvar Ambjørnsen som heller ikke er helt ung lengre tar med en torsk i bok 2 i sin serie om Samson og Roberto? Er jeg rett og slett inne på noe stort her? En idé til en forskningsoppgave eller kanskje jeg skal gi meg nå før jeg dummer meg enda mer ut?

Ingen kommentarer: