søndag, februar 04, 2007

Jeg vil bo på Vesterbro

Mord i mørket av Dan Turèll er første bind i serien Mordserien. (Første gang Borgen forlag 1981). På dansk er det kommet ut 10 bind i serien, på norsk 7 hvis jeg har talt riktig. Vi får aldri vite navnet på fortelleren (jeg-personen) men han har ikke få likhetstrekk med forfatteren selv. Han bodde også på Vesterbro, i selveste smørøyet; Istedgade. Og politiinspektør Ehlers blir også introdusert og siden danner de et litt selsomt radarpar som respekterer hverandre, trass i alle forskjeller. Det skjer flere mord i boka men først og fremst er dette en folkelivsskildring fra Københavns skyggesider, alle barene, de prostituerte, transvestittene, kjeltringene og de utslåtte. Dan Turell elsket denne bydelen og dette gjør danskene det maksimale ut av. Men heller ikke Vesterbro er jo det samme lengre i markedsliberalismens tidsalder. Det er skrevet mange sanger om Vesterbro, blant annet denne:
Jeg vil bo på Vesterbro
mellem folk, jeg kan li
folk jeg kender, gamle venner
jeg vil bo på Vesterbro
Jeg har forgjeves prøvd å lete etter teksten på nettet før, men nå er den lagt ut på en blogg. For dem som vil ha hele teksten. (Håper ikke de 4 svenskene blir sure på meg).
Melodien her, så kan du jo synge med!

I Stjernecafeen (stambaren) var det en jukebox. En svensk forfatter som har skrevet om jukebokser er Åke Edwardson. I den boka finner du masse sakkunnskap om denne nå litt avlegse maskinen.

Og hva hører vår venn på når han er på bar? (Noe han ofte er, det går mest i whisky).
Johnny Cash, Frank Sinatra, Billie Holliday. Med flere. Glemte forresten Charlie Parker. Og så likte han Lou Reed. Og Greatful Dead. (Her er mye musikk, vær så god, bare forsyn deg! Men vær litt tålmodig! Men nå gidder jeg ikke ramse opp flere musikere.
På tide å avslutte denne bloggposten. Til toner av GD, kanskje....
Kunne kanskje ha skrevet noe om ensomme alkoholiserte detektiver som gjør mye dumt men har et hjerte av gull og sliter med kjærligheten etc etc...

PS: For å få fred i heimen: mer GD her. Og her!
(Men nå er jo ikke dette en musikkblogg heller da! Heldigvis!)

Ingen kommentarer: