tirsdag, november 14, 2006

En ekte bademester

Aslak Sira Myhre er ingen ekte bademester
Eva Bratholm var ingen ekte bademester
Anne Grosvold var ingen ekte bademester

Det var derimot hybelvertinnen til Einar Økland i novellen om Per Sivle i boka Ingenting meir. ”Og nå skal eg fortelje deg noko som dei vaksne ikkje likar å fortelje til barn: Ein gong Per Sivle hadde hatt motgang og var så trist som det går an, tok han en revolver og skaut seg. Det gjorde han på Torggata bad i Oslo.” Og så skriver Einar Økland at hvis Per Sivle hadde møtt hybelvertinna hans på Torggata bad så hadde han kanskje latt være å skyte seg.

Og resten av denne bloggposten er en trist historie om Torggata Bad. Før alle bokbadene. Da det var ordentlige bademestere. Jeg har også vært innflytter i Oslo. Akkurat som Einar Økland og Per Sivle. Og da gikk jeg ofte på Torggata Bad. Huset ble bygget i 1931 – 32 i nyklassisk stil men det har vært bad her helt siden 1861 før badet ble nedlagt og akkurat nå går fingrene veeeeldig sakte over tastaturet for nå ble jeg usiiiiigelig trist men heldigvis ikke så ille som Per Sivle... men altså : Torggata bad ble nedlagt i 1980. Av Oslo kommune.

Torggata bad var et vakker bad med gammelrosa fliser. Og så måtte vi som hadde langt hår den gangen og det hadde man jo i 70-åra ha på en slags hette som dekket håret. Og håndkleleie og en liten badesvamp og såpe var inkludert i prisen. Og bastu og et lite iskaldt basseng og massører. For dem som ville bli massert. Og ikke var det dyrt heller. Og så hadde badet dusjer i kjelleren for dem som bare skulle ta seg en dusj. De første åra jeg bodde i Oslo hadde jeg ikke alltid dusj eller badekar, så da var jeg mye på Torggata. Eller Vestkantbadet. Eller Sagene bad. Eller Bislet bad. Som ble solgt til Olav Thon.

Bislet bad var også et nydelig bad som ble åpnet i 1920. Bassenget var 16 2/3 meter. Det betyr at hvis du svømte fram og tilbake seks ganger hadde du svømt 100 meter. (Ja du kjenner klorlukta nå du også, ja!) Så det ble mye telling.
Det står dårlig til med badene i Oslo i dag. Helt elendig! Bare se her du!

PS: Hvis du vil lese Ingenting meir så finnes den i 6 eksemplarer på Deichman. Alle inne. Boka kom ut på Pax forlag i 1976. Og er en av de få norske sosialistiske barnebøker. Men det er i alle fall ei til.

PS2: Er bading KULTUR? Tjaa KULTUR meg her og ULLTUR meg der...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kjaere Eli! Naa begynner bloggen din aa ta av i beste retning! Hyggelig lesning 14.11! Bente

elis lesebabbel sa...

Denne bloggen går i alle retninger. Mens din blogg bare går en vei : framover! Snart kjem det ein bloggpost på kav nynorsk! Ingen skal seie at eg er ein feiging!