torsdag, oktober 05, 2006

Lesehesten

er Aschehougs svar på leseløvene. Dette søket skulle vise det meste av det som er kommet ut i år. Bøkene har lekker design og har som regel svært gode illustrasjoner. Når jeg vurderer lesehester til mitt bruk (lesetrening punkt) må jeg overse illustrasjonene og bare tenke tekst. Her gir jeg korte vurderinger etter mitt eget karaktersystem. Hvis man for eksempel sitter i åpent kontorlandskap og det er tilstrekkelig antall PC-er kan man altså på likt etter først å ha talt til tre klikke på hver sin karakter og ha lyden på fullt guffe. Det skulle gi et talende bilde av min samlede vurdering av årets lesehester. Alle på likt! Til plassene! Klar ferdig gå!!!

DE HVITE LESEHESTENE
Den lille ville grisen av Karin Kinge Lindboe SSG Samle Gamle Greia

DE ORANGE LESEHESTENE
De gule dvergene av Jostein GaarderJDD Jajajaikkesåverst Det Der

Linnea og kastanjeprinsen av Kjersti ScheenJDD Jajajaikkesåverst Det Der

Den gongen eg liksom-døydde av Bjørn Sortland JHS Jubler Høyt i Sky
(Den som betjener denne maskina må skru opp volumet extra høyt, og synge med for full hals!)

Spillet av Arne Berggren SSG Samle Gamle Greia

Gordon blir uteligger
av Markus Midré SSG Samle Gamle Greia

DE SORTE LESEHESTENE
Ulvene i veggen av Neil Gaiman JDD Jajajaikkesåverst Det Der

Det røde huset i skogen av Arne Garvang JDD Jajajaikkesåverst Det Der

FAKTAHESTER
Sydpolen av Liv Arnesen. SSG Samle Gamle Greia

Politikk av Aslak Sira Myhre SSG Samle Gamle Greia

ANG. DE ORANGE LESEHESTENE:
Disse har relativt store typer. Frutiger 22 punkt. Men Arial 22 hadde fungert bedre for svaksynte fordi disse typene er større. Det som er bra med typene i lesehesten - i motsetning til leseløver - er at bokstavene ikke har seriffer.

Nå er jeg skikkelig spent på om jeg har fått til alle disse html-greiene! Når det gjelder karakterene har jeg rett og slett limt inn html-språket UTEN å klikke på "insert link" - ikonet. Html må være vår tids magi. Hvis man bare er nøyaktig nok kan jo all verdens herligheter åpenbare seg for en - på nettet. Ett tegn feil er derimot gråt og tenners gnissel! May The Force Be With Me

Ingen kommentarer: