mandag, oktober 23, 2006

Hjelp! Flere vampyrer!

Oj! Nok en vampyrbok! Hovedpersonen er ”betingelsesløst og ugjenkallelig forelsket i en vampyr”. Hun flytter altså til et lite sted med mye tåke, les : lite sol! Jeg siterer fra smussomslaget : ”en perfekt metafor for den seksuelle spenningen som hører med til å være ung”. Altså ikke tåka men vampyren! Andre stikkord er farlig begjær/ hemmelig kjærlighet/ /sitrende romantikk. Og selvfølgelig : finne seg sjæl. Hmm hmm.

Originaltittelen er Twilight. Kunne man ikke ha funnet en norsk tittel som matchet litt mer? Flere enn meg som tenker på denne populære TV-serien nå?

Boka er på 475 sider og jeg har kommet nøyaktig halvveis. Nå er det helt klart for begge at hun vet at han vet at hun vet etc. Wooowwww!

Forfatterinnen er overjordisk vakker
(eller bare fotogen?) akkurat slik som medlemmene i vampyrfamilien i boka.

OM NLB skal produsere denne boka? Yezz yezz :vampyrer ut til folket! Nå!

PS 1: Av en eller annen grunn gir boka assosiasjoner til EC comics – en amerikansk (selvfølgelig) tegneserie med skrekk og horror som spesiale. Også her var handlingen lagt til steder med høy luftfuktighet.

PS 2: Har ennå ikke funnet en høvelig psykolog med vampyrfiksering som spesiale.

PS 3: Den oppmerksomme leser ser sikkert at denne bloggposten er lagt ut på dagtid. Nei, jeg sitter da ikke på jobben og blogger! I dag har jeg lesedag!

PS 4: har reist en del med tog forrige uke, bare vent så kommer det omtale av flere tjukkasbøker, skal bare rødde opp på verandaen for sesongen (Nå er det bare på vår veranda det fremdeles er planter i kassene) og ta meg en joggetur og deretter... nei herregud det er da neppe særlig interessant for lesere av denne bloggen. Får ta litt ekstra med hvitløk i spagettisausen i dag. Eller pasta som det heter i våre dager.

PS 5: Tjukkasbøker: det skal jeg jammen blogge om en dag!

Ca to minutter etterpå:
Da jeg trøkka på publish post-knappen fikk jeg beskjed om at "could not connect blogspot.com" og ca to sekunder etter på var posten 100% publisert! Jeg skjønner ingenting av blogspot.com.

Et siste PS for denne gangen: Noen som husker denne låta
Og når jeg nå sitter her og mimrer så kunne jeg altså ikke dy meg Fra en tid lenge før alle de derre IT-greiene. Og nå slo en tanke meg som lyn fra en klar (nei uklar, bare sjekk met.no )himmel: er vampyrbølgen en reaksjon på alt det derre moderne; en lengsel etter evigheten liksom? Og det opprinnelige, liksom??? I begynnelsen var vampyrene, liksom??? Øhhhj! Over til det jordiske hagearbeidet...

25/10:

Da er boka lest til ende og det måtte jo gå som det måtte. Boka var fryyyyktelig lang og vi blir jo etter hvert godt kjent med vampyren Edward og hans vampyrfamilie. Og de spesielle problemene Edward har med å styre sin vampyrnatur. Han ble rett og slett litt for overtydelig, så noe av magien forsvant. Boka var kanskje ment som en uforbeholden hyllest til kjærligheten? Kjærligheten som trosser all sunn fornuft? Og er sterkere enn døden? Hvis noen finner noe i denne boka som ikke jeg finner så vil jeg gjerne vite det!

Ingen kommentarer: