onsdag, september 13, 2006

Heimstaddiktning

Og nå er det Dan Turèll det gjelder. (Jada, jeg veit at jeg heller burde lese nye barne- og ungdomsbøker akkurat nå men INNIMELLOM leser jeg andre ting. Det er vel greit at jeg bevarer vettet og forstanden også).

Vangede billeder
kom ut i 1975. Da var Dan Turèll 29 år. Vangede ligger utenfor København og er et mer proletært strøk enn nabokommunen Gentofte, på andre siden av Gentofte Sø. I boka Onkel Danny fortæller skriver Dan blant annet om da han var mælkebud i Gentofte. Sist jeg bodde på Gentofte hotell hadde jeg tenkt å blogge litt om forfatteren, men siden jeg nå vet hvordan Dan så på sin nabokommune er jeg bare glad til. Dessuten kosta det 10 kr minuttet å bruke internett på hotellet.

Vangede billeder er en bok det svinger av, her bodde (bor?) en særdeles variert befolkning. Dessuten en utmerket innimellom andre bøker-bok siden den er ganske fragmentarisk oppbygd. Kommunen er svært stolt av sitt berømte bysbarn. Bare sjekk denne linken. Og derfra kan du klikke deg til enda mer Turell-stoff.

Og mer om boka kan du finne her.
Mitt eksemplar er en billigutgave fra 2005. Borgen forlag. Ellers er det bare krimbøkene til Dan Turèll som er oversatt til norsk.

Men kanskje passer boka best på dansk.

Har vi noe tilsvarende på norsk? Det nærmeste jeg kommer er Arild Nyqvist. Og han skriver fra Røa. Et kvarters gange fra min heimstad. Men dette kommer jeg tilbake til en gang.

Ingen kommentarer: