lørdag, september 02, 2006

2 september

og muligens sesongens siste bad. Hvis ingen av denne bloggens lesere utfordrer meg! Begivenheten fant sted ved Østernvann, som er en vakker sjø i Bærumsmarka. Dessverre er det en skytebane i nærheten som ødelegger noe av idyllen.

Høsten er kommet og da kan jeg anbefale den vakre sangen Høst av Bjørn Afzelius. Han ble ikke mer enn 52 år gammel. (1947 – 1999). Det er ett år yngre enn jeg er nå. Teksten er kanskje ikke av hans beste, men prøv å få tak på musikken. Ypperlig til enhver joggetur i høstmørket.

September får meg til å tenke på en sang av Nina Simone. Den heter One september day. Hvis du er nysgjerrig på hvordan den låta høres ut kan den lastes ned her. Her finner du også flere andre av denne fantastiske sangerinnens sanger.

Jeg burde vel ha anbefalt noen høstbøker også men kommer ikke på en eneste en her jeg sitter. Men bare vent til november...
Men et dikt skal du få. Jeg tenker det blir Høst av Arild Nyqyuist:
(Et søk i diktbasen på Deichman viser at det finnes 150 norske dikt med tittelen Høst. Bare se sjæl! I denne basen kan du søke på tittel og førstelinje, men du får jo ikke hele diktet. Var litt frista til å legge ut diktet Høst av Rudolf Nilsen også. Førstelinjen er Rognen staar med røde faner). Men siden jeg er så glad i myrer velger jeg altså Arild’s. (Nå gjør jeg noe ulovlig igjen, lurer på om jeg kommer i fengsel snart? Hvis det blir en lang bloggepause så er DET en mulig årsak).

HØST
På en myr
to gamle strå
holder omkring hverandre
vil ikke dø alene.


Fra Feriehuset i september (1975)

3/09
Sjekka Deichmans diktbase i dag. Den er ikke operativ akkurat nå. Så det er ikke meg...)

1 kommentar:

elis lesebabbel sa...

OJ! Og nå trodde jeg det var LINO som var ute etter meg!Og så var det bare deg! Hahaha...