onsdag, august 09, 2006

Waiting for the summer rain

synger Jim Morrison. Father, I want to kill you synger han også i den samme sangen. Men det har ikke den 18 år gamle hovedpersonen i denne boka noe ønske om:
Eddie Bolander og jeg
”Jeg” er en gutt på 18 år og Eddie er hans far som forlot familien da ”jeg” var 10 og reiser til USA. En dag ringer faren, han er i Stockholm og de blir enige om å treffes en gang. Boka er stillferdig, jeg-personen (jo da han har et navn han også, men det husker jeg ikke, jeg kan godt lese en hel bok uten etterpå å være i stand til å huske hva hovedpersonen het. Dette er en ”dyslektisk” familiesvakhet) forteller om sin mor som han bor sammen med, sin familie, sine forelskelser, sin kamerat og altså sin far. Som var rockesanger. I slutten av boka reiser han til Stockholm ( en lang togreise gjennom store deler av Sverige) for å besøke faren han altså ikke har sett på 8 år. Ikke mye handling akkurat. Likevel er det mye å lese mellom linjene som det heter. Det er rett og slett blues! (Når høres jeg vel ut som en gammel innrøyka fyr i 50-åra med ølmage og det hele)! Selve layouten er også spennende. Lite tekst på hver side, og boka er illustrert av Katarina Strömgård. I sobre tusj og blyanttegninger. Boka er ”sponset” av Leser søker bok. Er ikke helt sikker på om boka egner seg for lesere som ikke er vant til å lese bøker selv om det er lite tekst – fordi handlinga er mye på det indre plan. Lurer på om forfatteren har skrevet boka med den hensikt at den skal være lettlest? Forfatteren er Bo R Holmberg og boka fikk den svenske Augustprisen for årets svenske barne- og ungdomsbok. Jeg har også før skrevet noe om hvor vanskelig det er med litteraturpriser som omfatter både barn- og ungdomsbøker. Noen musikkferanser i boka:
The Shivers , som bandet til Eddie Bolander het. (feika, det er et engelsk band ifølge google)
Santana
Dylan
Creedence

Ingen kommentarer: