onsdag, august 02, 2006

Mitt navn er Coriander

Og bare det kan jo ikke være så enkelt... (Nei,spøk til side - dette er ikke en MORSOM bok!)
Det er en vakker og lettselgelig/utlånbar bok. Mye grønt, med et nydelig og romantisk bilde på forsiden. En vakker jente med nydelige krøller. Det er en jeg-fortelling, vi skjønner snart at det kommer til å skje en tragedie. (Handlingen er retrospektivt fortalt, fra 1600-tallet, i London, som den vakreste folkevise av Joan Baez og jeg lurer på om det ikke kan dreie seg om heksebrenning). Tror jeg, en erfaren leser. Jeg er kommet til side 29, et par sølvsko og en utstoppet krokodille er viktige i handlingen. Mer kommer...

4/8
Jeg tok feil, gitt. Den puritanske Cromwelltida er bare et bakteppe. Jeg burde jo ha skjønt tegninga, med de sølvskoene og den utstoppede krokodillen. Og det kommer mer. Vi svitsjer fram og tilbake fra vår verden til en alveverden. Jeg innrømmer det! Jeg har problemer med fantasy-litteratur, men dette er antakelig av det bedre. Men forfatteren slår jo ikke disse:
(jeg konsentrerer meg om barne- og ungdomsbokforfatterne
Alexander Loyd
C.S. Lewis
Astrid Lindgren
Philip Pullman
(Det vår nå rått parti også, da)
Ikke J.R.Rowling heller

Det beste var språket:
”Jeg ble født i det Herrens år 1643 som eneste barn av Thomas og Eleanor Hobie, i huset ved bredden av Themsen i London. Fra de første årene husker jeg ikke annet enn at jeg var lykkelig. Det var før jeg oppdaget av denne verden hadde så mye ondskap i seg, og at min skjebne var å bli låst inne i en kiste og forlatt for å dø”.
Men når hun beveger seg alveverdenen er i alle fall ikke jeg med på notene lengre.
Boka heter for resten Mitt navn er Coriander og er skrevet av Sally Gardner

Ingen kommentarer: