søndag, juli 30, 2006

Retro

Jeg fikk en mail fra en synshemmet dame som husket så godt ”Når noen bare går sin vei av Anna-Greta Winberg”. Når ville den boka være tilgjengelig på DAISY på NLB!

Gulp, tenkte jeg, var ikke det en av de kassettmasterne som ble parkert på 70-åras vrakhaug. Denne forøvrig oppegående låner svarte også da jeg noe nølende svarte ettellerannet om at det jo var en mulighet for å lese den på nytt bblabblablabblabla... at da måtte vi få den samme innleser til å lese den en gang til. For å gjøre en lang historie kort : ikke lenge etter dumpa DAISY-boka ned i den glade låners postkasse.

Dette er en av de bøkene jeg husker fra tidlig i min egen bibliotekarkarriere. Det var en Ung i dag-bok og kanskje den beste i serien. Og uhyggelig populær! I pur nysgjerrighet bestiller jeg den fra Mo i Rana. Er dette en bok som fremdeles tåler dagslys, for å si det slik.

Jeg tror at grunnen til at ”Når noen bare går sin vei” ble så populær er fordi forfatteren, eller fortellerstemmen som er en jeg-person henvender seg så direkte til leseren. ”Alt nå, på den første linjen vill jeg nevne at denne historien handler om en katastrofe - bare så vidt du vet det”. Boka har en fortrolig fortellerstemme som jeg antar at innleseren har klart å bevare. ”Nå skal du høre noe rart...”. Handlinga er altså skilsmisse og første gangs forelskelse. (Uten sex, men litt forsiktig klinig) Hovedpersonen er 14. Boka kan bli litt pratsom men Madde holder leserens oppmerksomhet, og temaet er redelig behandlet. Grunntonen er trygg og koselig.

Mitt eksemplar er utgått fra Tromsø bibliotek, og er godt slitt. Det er også litt ”tagging” i boka, som kjærlighetserklæringer og ett sted er navnet Bjørn i teksten rammet inn med et lite hjerte. Dette er en bok som har levd og blitt lest, og nå har den fått en velfortjent siste hvile i nasjonalbiblioteket! Til den skal brukes i en eller annen oppgave om 70-åras ungdomslitteratur eller en eller annen som var ung i 70-åra får et nostalgikick!

Denne boka fikk meg også til å skrive en del om ungdomslitteratur generelt. Se under. Blant annet om forskjeller på ungdomsboka før og nå.

Ingen kommentarer: