torsdag, juli 27, 2006

Fittemyra i Reykjavik

Ja da skjønner sikkert alle som leser dette at jeg snakker om Beatlesmanifestet av Einar Mar Gudmundsson. Jeg kunne jo også skrevet fra Frogner til Reykjavik, med tanke på boka Beatles men jeg synes det er mer naturlig å sammenlikne med Niemis bok. Men som i Beatles av Saabye Christensen starter handlinga i klasserommet. (Hvis noen trenger et tips til særemne så kan det være en ide å sammenlikne de tre bøkene, du får tipset gratis!) Jeg går rett på sak : Populærmusikk fra Vittula er bedre. Bedre og mer poeng i historiene. Sakser fra omslaget på Beatlesmanifestet : en liten feelgood bok. Og joa, det er det. Småtrivelig fra en tid da islenderne var mer uskyldige og ”opprinnelige” enn i dag da alle islendere har minst to jobber, bruker masse penger og reiser til helvete på første klasse. Og har et uteliv og noen klesforetninger enhver storbybeboer kan missunne dem.

Gutta i boka går på ungdomsskolen og er mer barnslige enn Kim & co i Beatles for eksempel. Småkoselig og småhumrende og litt vemodig men tatt i betraktning at forfatteren fikk Nordisk råds litteraturpris for Universets engler i 1995 er det neppe hans beste. Jeg har for resten anbefalt boka for ungdom på NLB´s hjemmeside akkurat nå – før jeg leste den selv. Egentlig burde vi bibbliser ikke anbefale bøker vi ikke har lest selv, men noen sjanser må man jo ta!

Kanskje vi skal slutte å anbefale bøker som handler om den tida vi selv var unge for kidsa! Dagens fjortisser er født i 1992. Beatlesmanifestet fant sted ca 1965. Altså rundt regna i sommervarmen 30 år før de ble født. Jeg er født i 1953. Da jeg var fjortis syntes jo ikke JEG at det var så spennende å lese om de som var unge i 20-åra hvis noen fremdeles henger med på logikken. Da ungdommen oppdage charleston-musikken og bebopen alt hva det het den gangen!

Jeg satt og lest boka på verandaen, og jo da, jeg koste meg, jeg. Innrømmer det. Apropos verandaen, så går det for tida ikke an å spise der ute på grunn av vepseplagen. Er det noen som har noen tips, tar jeg gjerne imot kommentarer selv om det IKKE har noe med ”litteratur eller beslektede emner” å gjøre.

Aprops Reykjavik; jeg har vært der to ganger. (Morsomt å kjenne seg igjen i boka, selv om mye sikkert har forandra seg på 40 år). I Reykjavik har de mange flotte utebad! Vi var flere ganger i Laugardalslaug, 50 meter svømmebasseng, lekebasseng for unga, boblebad etc. Og alt under åpen himmel fordi vannet var oppvarmet av varme kilder. Noe annet enn badesituasjonen i denne møkkabyen jeg bor i. Og nå er Bislet bad solgt til Olav Thon også! Som ennå ikke har åpna badet igjen! Så her i byen er vi henvist til SATS, ELIXIA og andre pengemaskiner. Men nå skal jeg ut og ta meg enn joggetur og et bad i Bogstadvannet, og det er helt gratis. Og varmt nok! Men ikke så eksotisk som på Laugardalslaug. Som er mye mer folkelig enn Den blå lagune! Som ikke var bygget da Beatlesmanifestet fant sted.

1 kommentar:

Risa sa...

Jeg leste på nettet i dag at en nordlending anbefalte å henge et stykke tørrfisk på veggen. Vepsen var visst så glad i tørrfisk at om han gjorde dette så fikk han sitte i fred...