tirsdag, juni 27, 2006

Louis Brailles grav

Ha! Jeg har funnet Louis Brailles grav! Paa Pantheon, som er gravstedet til alle store franske menn. Ja, jeg sier menn, men det hviler i alle fall en kvinne der ogsaa, nemlig Marie Qurie. (Naar jeg kommer hjem skal jeg finne ut hvilke andre kvinner som maatte ha glede av aa ligge sammen med alle disse store menn. I den grad de skulle ha noen glede av det, haha)

Louis Braille har jo ikke skrevet noen boeker, men det vqr han som gjorde det mulig for blinde aa lese boeker; egentlig ville man den gqngen qt blinde skulle lese vanlig skrift i relieff, selv om det er atskillig vanskeligere aa lese. Louis ble foedt i fattige kaar, men stedets prest fant ut at han var saapass begavet at Louis ble sendt til en blindeskole i Paris. Siden ble han ogsaa laerer der. Han fikk ikke lov til aa utvikle sin idee med punktskrift paa grunn av noen stygge intrigerier saa hqn maatte faktisk jobbe med sin fantstiske oppfinnelse i smug! Siden kom det en ny rektor paa skolen som ga hqm frie hender! Velsigne alle slike sjefer; enten naa det var fordi hqn ikke gadd aa bry seg eller fordi han faktisk saa det store i denne oppfinnelsen!

Louis doede av tuberkulose og rakk ikke aa motta den franske aeresmedalje som han var tiltenkt! Men han fikk altsaa sin grav i Phanteon! Og det har han jo jammen fortjent. Dette maatte da bli en fantastisk film! Holloywood burde ha kastet seg over historien for lengst! eller enda bedre hadde det jo vaert hvis Franskmennene selv tok saken i egne hender!

Hvorfor sitter jeg og skriver dette her i Paris med et fransk tastatur, hvor "q" er der jeg er vant til aa finne "a" og omvendt! Selvfoelgelig fordi denne utmerkede internettcafeen befinner seg like ved Phanteon! Jada, jeg vet det er litt barnslig men so what?

Foelg med: naar jeg kommer hjem legger jeg ut masse linker og diverse!

Da Louis hqdde sin foedselsdag skrev selveste google logoen sin i braille!

PS: den mannen som satt i skranken i dag var baade soet og blid!